قالیشویی فارسی

ارائه خدمات قالیشویی در تهران

قالیشویی فارسی

ارائه خدمات قالیشویی در تهران

چطور بهترین قالیشویی هر شهر را پیدا کنیم؟

چطور بهترین قالیشویی هر شهر را پیدا کنیم؟


قالیشویی

بازار یا شاید بهتر است بگوییم صنعت قالیشویی و خدمات آن در هیچ‌جای دنیا به اندازه کشور ما رواج ندارد؛ و البته شرکت‌های قالیشویی تهران در مقایسه با سایر شهرها فعال‌تر و البته پرتعدادتر هستند.


به گزارش ایسنا بنابر اعلام خدمت از ما، فرش‌ها در زندگی ما حل شده‌اند، حتی در مدرن‌ترین خانه‌ها و دکوراسیون‌ها. به همین دلیل، خدمات شستشوی فرش نه تنها منسوخ نشده است، بلکه در شکل‌های جدیدی مانند قالیشویی آنلاین و قالیشویی در محل هم ارائه می‌شوند.


در ادامه ضمن آشنایی بیشتر با خدمات شرکت‌های فعال در این زمینه و نرخ آنها، نحوه پیدا کردن بهترین قالیشویی تهران و شهرهای دیگر در کوتاه‌ترین زمان را هم بررسی می‌کنیم.


خدمات شرکت‌های قالیشویی شامل چیست؟

برخلاف چیزی که از نام این شرکت‌ها به نظر می‌رسد، آنها تنها در شستشوی انواع قالی و فرش تخصص ندارند.


جدا از بسته‌بندی اصولی فرش‌ها برای انتقال به کارگاه (و سپس به خانه) که از خدمات ثابت هر قالیشویی خوب در تهران و شهرهای دیگر محسوب می‌شود، مهمترین سرویس‌های شرکت‌های معتبر در این بازار عبارت‌اند از:


ترمیم فرش

گاهی بهترین خدمات شستشو هم نمی‌تواند فرش یا قالی را مانند روز اول کند. در این صورت، این شرکت‌ها با خدمات ترمیم و بازسازی مانند رفوگری و رفع بیدخوردگی عمر تازه‌ای به فرش شما می‌دهند.


رفوگری از مهمترین خدمات تخصصی این زمینه است، که طی آن بافت و ریشه فرش ترمیم می‌شود. برای اینکار نقش قالی مجددا طراحی شده و روی دار قالی ایجاد می‌شود.


لکه‌بری

لکه‌بری یکی دیگر از سرویس‌هایی است که بسیاری از شرکت‌های قالیشویی معتبر به مشتریان خود ارائه می‌دهند. اگر فرش شما با رنگ‌های روغنی یا پلاستیکی آلوده شده باشد، این سرویس مشکل را برطرف می‌کند.


لکه‌بری با پاک‌کننده‌های قوی و به گونه‌ای انجام می‌شود که بافت اصلی آسیب نبیند؛ به همین خاطر اینکار از خدمات تخصصی هر قالیشویی تهران محسوب می‌شود.


ریشه‌کشی

اگر ریشه فرش‌ها آسیب دیده یا با گذشت زمان فرسوده شده‌اند، متخصصان با رفش و سیخ پودکش قسمت‌های آسیب‌دیده را جدا کرده و آنها را با ریشه نو جایگزین می‌کنند.


اگر ریشه‌ها دچار بیدزدگی شده‌اند، توصیه می‌کنیم هرچه سریع‌تر از خدمات ریشه‌کشی استفاده کنید تا این آسیب به بخش‌های سالم هم سرایت نکند.


قالیشویی در محل

شستشوی فرش در منزل از جدیدترین خدمات این بازار، و همچنین از محبوب‌ترین سرویس‌های مراکز قالیشویی تهران است.


در این سرویس کارکنان به محل مراجعه کرده، و فرش را همانجا تمیز می‌کنند. صرفه‌جویی در زمان و آب و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل از مهمترین مزایای قالیشویی در محل است.


سایر خدمات

شستشوی موکت، مبل، پرده و چرم‌دوزی فرش از خدمات دیگر این شرکت‌هاست. چرم‌دوزی در اطراف فرش از حرکت آن روی سطح جلوگیری کرده و بافت آن را یکپارچه‌تر می‌کند.


همچنین، عمر فرش را افزایش می‌دهد و مانع لوله یا تا شدن گوشه‌های آن می‌شود. در بخش بعد قیمت قالیشویی و عوامل تعیین‌کننده نرخ اتحادیه قالیشویی سال جدید را مرور می‌کنیم.


چطور بهترین قالیشویی هر شهر را پیدا کنیم؟


قیمت شستن فرش و خدمات قالیشویی چقدر است؟

باید توجه داشته باشید که نرخ قالیشویی ممکن است بسته به شهر و منطقه آن تفاوت‌هایی داشته باشد. با این حال، قیمت قالیشویی و خدمات مختلف آن از یکسری عوامل خاص تبعیت می‌کند، از جمله:


ابعاد فرش

مهمترین عاملی که قیمت شستشوی فرش را تعیین می‌کند، ابعاد آن برحسب مترمربع است. برای مثال، قیمت شستن فرش 12 متری از قالیچه‌ها (که مساحت کمتری دارند) بیشتر است.


نوع فرش

منظور از نوع فرش، فشردگی گره‌های آن است. هرچه شانه فرش بیشتر باشد، هزینه شستشوی آن بالاتر می‌رود. چون تاروپود فشرده‌تر به معنی مقاومت بیشتر در برابر پاک شدن لکه است.


نرخ اتحادیه قالیشویی سال جدید برای فرش‌های دستباف، ابریشمی و نازک نیز بالاتر است. به دلیل مقاومت پایین آنها در برابر شوینده‌ها و روند شستشوی معمول، این فرش‌ها باید به روش خاصی شسته شوند.


متد و مواد شستشو

یک قالیشویی خوب در تهران یا شهرهای دیگر، به روش‌های گوناگونی از جمله بخارشویی، خشک‌شویی و شستشوی با آب داغ فرش‌ها را پاک می‌کند.


درکنار روش شستشو، نوع مواد مصرفی (که از شوینده‌های شیمیایی خاص تا شامپو فرش را شامل می‌شود) هم در قیمت قالیشویی موثر هستند.


چطور بهترین قالیشویی هر شهر را پیدا کنیم؟


قالیشویی خوب از نظر مردم چه ویژگی هایی دارد؟

اگر تجربه افرادی را که از خدمات این حوزه استفاده کرده‌اند بررسی کنید، متوجه می‌شوید که اینها مهمترین ویژگی‌های یک قالی شویی معتبر است:


· بررسی دقیق فرش‌ها پیش از تحویل، جهت مطلع کردن مشتری از کلیه مشکلات و روش رفع آنها


· استفاده از مواد شوینده، تجهیزات و متد مناسب برای شستشو و خشک کردن هر فرش با کمک کارشناسان حرفه‌ای


· شستشوی جداگانه فرش‌های ماشینی و دستباف (برای جلوگیری از آسیب و رنگ پس دادن)


· تحویل دادن فرش بدون کوچکترین آسیب و در زمان توافق‌شده


· شفافیت در محاسبه قیمت قالیشویی و ارائه فاکتور رسمی


· پوشش و ارائه کلیه خدمات قالی شویی


چطور بهترین قالیشویی شهرمان را پیدا کنیم؟

تعدد شرکت‌های فعال در این بازار رقابت را شدیدا بالا برده و انتخاب بهترین قالیشویی تهران را برای افراد بسیار چالش‌برانگیز کرده است.


مطمئنا شما هم مایلید شرکتی را انتخاب کنید که قیمت خدمات آن را دقیقا می‌دانید، از کیفیت سرویس‌های آن مطمئن هستید و ... «خدمت از ما» دقیقا چنین امکاناتی را فراهم می‌کند.


در وبسایت و اپلیکیشن این بازار آنلاین خدمات می‌توانید سفارش‌تان را رایگان ثبت کنید، قیمت پیشنهادی مراکز قالیشویی نزدیک به خود را ببینید، مجوزها و سوابق آنها را بررسی کنید.

باشگاه ورزشی بانوان پونک

همچنین، می‌توانید نظر مشتریان قبلی هر مجموعه را بخوانید تا نهایتا با اطلاعات دقیق و کامل بهترین قالیشویی تهران یا شهری دیگر را انتخاب کنید.

قبل از دانستن این ۲ نکته حیاتی، هرگز فرش خود را به قالیشویی ندهید!

قبل از دانستن این ۲ نکته حیاتی، هرگز فرش خود را به قالیشویی ندهید!


مدرنیزه شدن جهان امروز باعث شده تا تمامی کسب و کارها بدنبال بروز کردن تجهیزات و خدمات خود باشند که قالیشویی آئین خراسان در این زمینه همواره پیشتاز بوده و با راه اندازی قالیشویی آنلاین مشهد توانسته تا سفارش دهی آنلاین را در تمامی خدمات خود قرار دهد تا بتواند راحتی مشتریان خود را ضمانت کند.


قبل از دانستن این ۲ نکته حیاتی، هرگز فرش خود را به قالیشویی ندهید!
امروزه یکی از دغدغه های اصلی برای فرش های منزل، پیدا کردن یک قالیشویی مطمئن و خوب است که تقریبا کار دشوار و زمانبری شده چراکه در گذر زمان با پیدایش برند های متعدد و عدم تعهد نسبت به مشتری و کیفیت کار، اعتماد مردم نسبت به برون سپاری فرش ها سلب شده است. البته قالیشویی آئین خراسان همواره بعنوان یکی از بهترین قالیشویی های مشهد توانسته تا متمایزترین خدمات قالیشویی مشهد را در طول ۴۰سال از تاسیس خود ارائه دهد و معتمدترین برند قالیشویی مشهد در سال های متمادی باشد.

۱.پس دادن رنگ هنگام شستشو، بلای جان فرش ها !
یکی از بدترین و زیان بار ترین اتفاقاتی که به هنگام شستشوی فرش در قالیشویی میتواند رخ دهد، پس دادن رنگ است که تقریبا میشه گفت مساوی است با نابودی فرش !



این اتفاق تماما به جنس فرش مرتبط است و بیشتر برای فرش هایی با الیاف طبیعی مانند پشم رخ میدهد. بسیاری از مناطق فرشباف ایران برای ساخت فرش از پشم استفاده می کنند. پشم هایی که بدین منظور به کار گرفته میشود به رنگ سفید یا شیری میباشد که برای رنگ کردن آن از مواد طبیعی مانند پوست گردو، انار، روناس، لاجورد و... استفاده می شود. پشم را در این مواد حرارت میدهند تا طی جوشاندن، رنگ ماده موردنظر را به خود جذب کنند. بافت فرش با پشم مشکلی را برای فرش ها ایجاد نمی کند اما در هنگام شستشوی فرش، علی الخصوص اگر جنس پشم فرش مرغوب نباشد و به خوبی رنگ نشده باشد، باعث پس دادن رنگ میشود مخصوصا اگر شستشوی فرش با آب داغ انجام شود!


پس دادن رنگ فرش عمدتا در فرش های دستباف اتفاق میافتد چراکه امروزه بیشتر فرش های ماشینی از جنس های مختلفی چون پلی استر،بامبو،استات و ... ساخته میشود ولی فرش های دستباف عمدتا از جنس پشم میباشند و گاها از پنبه و کتان یا ابریشم بافته میشوند که در این صورت در دسته ی فرش های زینتی و نفیس قرار میگیرند





یکی دیگر از دلایل رنگ رفتگی فرش ها قرارگیری در معرض نور خورشید میباشد. سعی کنید تا فرش خود را در برابر نور خورشید قرار ندهید زیرا نور خورشید به مرور زمان باعث رنگ‌پریدگی یا قاطی شدن رنگ فرش ها می‌شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی بهتره که یک لایه مثل روفرشی را به روی فرش قرار دهید تا از بافت و رنگ فرش مراقبت کنید


راه حل ; تنها راه حل برای جلوگیری از این اتفاق شستشوی فرش توسط متخصصین حاذق و باتجربست تا ممانعت از این اتفاق مخرب صورت بگیرد.


۲.مکانیزه نبودن قالیشویی و بکارگیری روش های قدیمی شستشو
با پیشرفت علم و تکنولوژی، شستشوی فرش ها نیز با گذشته تغییرات فراوانی کرده است. دیگر خبری از قالیشویی به کمک پارو و شامپو فرش نیست. حتی در قالیشویی‌ها نیز استفاده از این روش منسوخ شده است و قالیشویی های معتبر همچون قالیشویی آئین خراسان با بروز کردن و بکارگیری دستگاه های مدرن روز دنیا توانسته است تا انقلابی در کیفیت و شستشوی فرش ها ایجاد کند.

بیمه قالیبافان در کشور اجرایی می‌شود

بیمه قالیبافان در کشور اجرایی می‌شود




به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، فاطمه‌السادات حسینی عصر سه‌شنبه در نشست با قالیبافان در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل از استان‌های با آمار بالای مشاغل خانگی به ویژه در حوزه قالی و فرش است که بیشترین مشارکت بانوان را در این بخش شاهد هستیم. وی تصریح کرد: با حمایت و پرداخت تسهیلات تولید فرش […]


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، فاطمه‌السادات حسینی عصر سه‌شنبه در نشست با قالیبافان در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل از استان‌های با آمار بالای مشاغل خانگی به ویژه در حوزه قالی و فرش است که بیشترین مشارکت بانوان را در این بخش شاهد هستیم.


وی تصریح کرد: با حمایت و پرداخت تسهیلات تولید فرش با کیفیت مناسب در این استان هدف‌گذاری شده که قطعاً تقویت چرخه تولید و تأمین نیازمندی بازار هدف‌گذاری اصلی است.

مشاور زنان و خانواده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در کنار تولید محصولات ارزشمند در هنر صنعت فرش، پوشش بیمه‌ای هنرمندان و صنعتگران نیز در این حوزه مورد توجه قرار گرفته که ما در کشور تلاش می‌کنیم تا مصوبه مجلس در قالب بیمه قالیبافان به درستی و به دقت اجرایی و عملیاتی شود.

حسینی افزود: ما سعی خواهیم کرد تا با پرداخت تسهیلات و منابع مورد نیاز به کمک قالیبافان بشتابیم که در این زمینه نیز از شورای اشتغال منابع مورد نیاز درخواست شده تا با تأمین به موقع از طریق بانک‌ها پرداخت این تسهیلات با کمترین موانع انجام شود.


وی فعالیت کارگروه‌های رفع موانع تولید در بخش پشتیبانی از زنان کارآفرین را یادآور شد و خاطر نشان کرد: در استان‌های مختلف این کارگروه‌ها تلاش می‌کنند تا مشکلات و موانع پیش روی تولیدکنندگان زن را به ویژه در بخش قالیبافی احصا کرده و بستر رفع این مشکلات را با راهکارهای درست فراهم کنند.


حسینی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با دلسوزی تمام در قالب این کارگروه‌ها در کنار گره‌گشایی از مشکلات تولیدکنندگان، سعی و تلاشمان بر این است تا زنجیره تولید را در این بخش تکمیل و بافندگان فرش را به هر شکل ممکن با تأمین مواد اولیه و تسهیلات مورد نیاز مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهیم.


مشاور زنان و خانواده وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ۸۰ درصد بافندگان فرش را در منازل و کارگاه‌های تولیدی زنان تشکیل می‌دهند که در کنار حمایت از این تولیدکنندگان، تلاشمان بر این است تا زمینه فروش و عرضه محصولات تولیدی آنها را نیز در داخل و خارج از کشور فراهم کنیم.


تاثیر نوغانداری بر رقابت فرش ابریشم گیلان در بازارهای جهانی

تاثیر نوغانداری بر رقابت فرش ابریشم گیلان در بازارهای جهانی



ایسنا/گیلان رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان گفت: با توسعه نوغانداری هزینه سربار تولید فرش ابریشم کاهش و قدرت رقابت فرش ابریشم گیلان در بازارهای جهانی افزایش می یابد.


مجتبی مهری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: نوغانداری پیش زمینه و تامین کننده مواد اولیه فرش ابریشمی است و توسعه نوغانداری موجب می شود علاوه بر اینکه تامین مواد اولیه برای جامعه قالی بافان سهل تر شود، هزینه سربار تولید فرش ابریشم نیز تا حد قابل توجهی کاهش یابد.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرستان های سیاهکل و صومعه سرا در صدر جدول تولید فرش ابریشم در بین شهرستان های گیلان هستند، افزود: با افزایش تولید نخ ابریشم در گیلان مجبور نخواهیم بود مواد اولیه خارجی خریداری کنیم و افزایش تولید ابریشم در کشور منجر به افزایش بافت فرش های ابریشمی می شود.


مهری ادامه داد: از توسعه فعالیت نوغانداری و هر راهی دیگری که موجب تسهیل در قالی بافی شود و هزینه تمام شده تولید فرش را کاهش دهد، استقبال می کنیم.


وی با اشاره به اینکه همه موظف به حمایت از تولید داخل هستیم، خاطرنشان کرد: نوغانداری هزینه سربار فرش را پایین می آورد و با پایین آمدن هزینه تمام شده تولید فرش، قدرت رقابت فرش های ابریشمی گیلان را در بازار های جهانی افزایش می یابد.

مهری خاطرنشان کرد: اگر کرونا و تحریم ها نبود، بیش از ۶۰ درصد قالی بافان گیلان به سمت بافت فرش ابریشم آمده بودند اما این موانع موجب شد که کمتر چنین اهداف مهمی محقق شود.


رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان با بیان اینکه فرش ابریشمی از فرش های بسیار خوب در دنیا محسوب می شود و فرش خوب روی زمین نمی ماند، گفت: فرش ابریشمی همانند طلا گران بها است و حتی اگر بر دست قالی باف بماند و به فروش نرسد، بافنده آن متضرر نمی شود.


وی با اشاره به اینکه بازار تابلو فرش اشباع است، از قالی بافان خواست بیشتر به بافت قالی و قالیچه فرش های ابریشمی روی بیاورند.


رییس اداره فرش سازمان صمت گیلان در ادامه از برگزاری نمایشگاه فرش ایران از ۱۲ تا ۱۵ دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: این نمایشگاه که همواره در شهریورماه برگزار می شد، با موافقت نامه جدیدی که امسال اخذ شده است به جای شهریور ماه، امسال در دی ماه برگزار خواهد شد.


ریشه معضل فرش دستباف اصفهان به تصمیمات ملی گره خورده است

ریشه معضل فرش دستباف اصفهان به تصمیمات ملی گره خورده است


گروه استان‌ها- هنر دست بافندگان فرش اصفهانی مدتهاست که با معضل برخورد کرده است. گرانی همانند دیگر هنرها این هنر را نیز بی.رونق کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، فرش دستبافت اصفهان دارای تاریخچه‌ای پربار بوده و به عنوان میراث ارزشمند پیشینیان شناخته می‌شود. نقش و نام فرش دستبافت اصفهان که به عنوان شاهکاری فاخر و مرغوب شناخته می‌شود، بیش از 500 سال است که زینت‌بخش خانه‌های ایرانی است.

فرش دستباف اصفهان دارای گل و برگ‌های شکلی به صورت درشت است، این در حالی است که طرح‌های رایج این فرش نیز طرح شاه عباسی، اسلیمی لچک و ترمج، درختی حیوان دار از رایج‌ترین طرح‌های این فرش هستند. همچنین رنگ‌های زرد و طلایی و سبز بیشترین استفاده را در این فرش‌ها داشته و کمتر می‌توان اثری از رنگ‌های بیگانه و عجیب در این فرش‌ها پیدا کرد.

اما این هنر اصیل همچون دیگر هنرهای رایج در اصفهان چندی است که با معضل گرانی مواجه شده است و در پی آن مشکلاتی بدای تولید و فروش برای بافندگان بوجود آورده است.

امیررضا نقش در پیشنهاد به معضلات مطرح شده از سوی فعالان حوزه فرش دستباف، اظهار داشت: ورود ما به استانداری با رویکرد حل مسئله است، همانطور که از اسم معاونت هماهنگی امور اقتصادی مشخص است بدین معناست که ما قطعا مجری نیستیم و تنها تسهیلگریم و ضمن پرداختن صرف به حل مسائل با به خطر کردن دستگاه‌های اجرایی می‌توانیم راه‌گشای بسیاری از معضلات باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان پیرامون پیشنهاد نخست خود برای حل معضلات حوزه فرش دستباف بیان کرد: باید یک گروه‌های کارشناسی ذیل این کمیته فعال کنیم و بتوانیم با ارائه پخته‌تر مسائل به سمت حل مشکلات اساسی آن حرکت کنیم.

وی ادامه داد: ماحصل قضیه آن است که باید دبیرخانه گروه‌های کارشناسی را ذیل کمیته فرش دستباف فعال شود که امیدواریم با سفر استانی رئیس جمهور که به زودی خواهد بود، شاید بتوانیم با تلاش‌های فراوان زمینه گفت‌وگو ویژه این حوزه را فراهم آوریم که در صورت فراهم نشدن برگزاری این جلسه مسائل را به صورت مکتوب به ایشان می‌رسانیم چرا که بسیاری از مسائل حوزه فرش دستباف باید از سوی طبقه حاکمیتی مورد توجه برای حل آن قرار گیرد.

نقش با بیان آنکه باید از پراکندگی در مسائل پیشگیری کرد و تنها چند مسئله کلان مهم را مطرح نمود، گفت: به طور مثال مشکلات مربوط به بیمه جزء مسائلی نیست که لازم به طرح مسئله با رئیس جمهور باشد چرا که با پیگیری و چانه‌زنی می‌توان بخشی از آن را به صورت درون استانی مرتفع کرد اما مسائلی مرتبط با صادرات از جمله معضلاتی است که باید برای حل آن در سطح کلان کشوری مطرح شود که نیاز به پخته‌شدن هرچه بیشتر دارد.

وی با اشاره به عدم انجام فرهنگسازی مناسب در حوزه فرش دستباف عنوان کرد: همه فعالان این حوزه معترضید که دیگر به فرش به عنوان یک هنر دیده نمی‌شود که به نظر می‌رسد در این راستا ضمن نیاز به گروه کارشناسی باید از ظرفیت‌های سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره‌ برد، همچنین باید به این نکته توجه داشت که فعالیت هدفمند در فضای مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان خاطر نشان کرد: به طور مثال یک نمایشگاه مجازی فرش دستباف در سطح بین المللی می‌تواند در این حوزه مورد توجه باشد و چرا اصفهان آغازگر آن نباشد؟ اما باید گفت که به صورت حداقلی این کار برای معرفی مناسب است. تلاش من از ابتدای کار خود بر آن بود که سفرای کشورهای مختلف را به اصفهان بیاورم که تاکنون موفق به میزبانی سفرای کشورهای پرتغال و اتریش بوده‌ایم و شاید نخستین چیزی که در اتاق تشریفات به این میهمانان نشان می‌دهیم فرش دستباف اصفهان است.

وی با بیان آنکه ما خود نیز ارق نشان دادن محصولات اصیل اصفهان همچون فرش دستباف را به میهمانان خود داریم گفت: به طور معمول سفرایی که به اصفهان سفر می‌کنند با رایزنان اقتصادی خود می‌آیند و به نظر می‌رسد که کار ویژه‌ رسانه و تبلیغی در راستای فرهنگسازی این حوزه لازم است.

نقش افزود: کارگروهی تحت عنوان تسهیل و رفع موانع تولید در استانداری اصفهان وجود دارد که اگر کمیته فرش دستباف به این کارگروه بیاید بسیاری از مشکلات حل خواهد شد که البته این کارگروه به صورت موردی به مسائل حوزه‌های مختلف می‌پردازد و صحبت‌هایی را نیز پیرامون تسهیلات با بانک‌ها داشته‌ایم که متأسفانه درصد تسهیلات استان اصفهان نسبت به کشور بسیار پایین است.

وی با بیان آنکه مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید همسطح با مصوبه دادستان است و درصورت سر باز زدن سازمان‌ها از انجام این مصوبه ترک فعل سازمان مذکور به حساب می‌آید، خاطر نشان کرد: کمیته فرش نیز می‌تواند از این ظرفیت به خوبی بهره ببرد و در خصوص مسائل مرتبط به بانک‌ها من خود مجدانه پیگیر هستم که شورای هماهنگی بانک‌های استان برگزار شود.

مصوبه‌ای که در حوزه فرش دستباف سالها است که تعیین تکلیف نمی‌شود

رسول کوهستانی مدیرکل گمرک استان اصفهان در این خصوص اظهار داشت: از سال 98 که من در اصفهان فعالیت خود را آغاز کردم اولین مباحث من فرش دستباف و شناسایی این موضوع بوده است که چرا سرنوشت فرش دستبافت به این روز رسیده است و هر روز بدتر از روز قبل می‌شود. در نخستین جلسه شورای گفت‌وگو و ستاد اقتصاد مقاومتی مسائل و مشکلات شناسایی شد و هم به وزیر اقتصاد، به آقای جهانگیری معاون رئیس جمهور پیشین، به خانم دستپاک توضیح داده شد همچنین جلساتی را در سال 98 با سازمان گمرک ایران برگزار کردیم اما همچنان در مجلس شورای اسلامی و در همه جا هست اما همچنان یک مصوبه از آن خارج نشده است.

وی با بیان آنکه آخرین مکاتبه گمرک ایران که پیگیری کرده است به تاریخ 25/1/1400 است، ادامه داد: در این گزارش وضعیت فاجعه بار فرش دستباف گزارش کردم که از 2 میلیارد دلار در سال 72 با توجه به اشتغال زایی در سال 97 به 240 میلیون دلار رسیده‌ایم که این وضعیت فاجعه بار است که در این راستا پیشنهاداتی را ارائه کردیم.

مدیرکل گمرک استان اصفهان پیرامون میزان صادرات فرش دستباف استان اصفهان درسالهای اخیر گفت: طبق آمارها، صادرات فرش اصفهان در سال 93، 8 میلیون و 800 هزار دلار، سال 94، 11 میلیون و 700 هزار دلار، سال 95، 12 میلیون و 900 هزار، سال 96، 5 میلیون دلار، سال 97، 7 میلیون دلار، سال 98، یک میلیون و 800 هزار دلار، سال 99، 2 میلیون و 141 هزار دلار و 8 ماهه سال 1400 مقداری تغییر کرده‌ایم که تاکنون 2 میلیون و 800 هزار دلار در این مدت صادرات داشته‌ایم که در سال‌های بیان شده بهترین آن، سال 95 بوده است.

وی ادامه داد: در این حوزه اشتغالزایی بالای می‌تواند صورت پذیرد. صنعت پیش از فرش دستباف که مشاغل مختلفی را درگیر می‌کند، سپس صنعت قالی بافی است که کار دست و چشم است و با توجه به این اشتغال‌زایی بالا مطرح شد که فرش دستباف یک کالای سرمایه‌ای است یعنی اگر آن را خریدم با فرش ماشینی متفاوت است و حتی پس از گذشت سالها استفاده همچنان قیمت خود را دارد.

کوهستانی با بیان چند پیشنهاد پیرامون جزییات آن خاطر نشان کرد: یکی از پیشنهادات آن است که برگشت حاصل از صادارت را برای فرش دستباف برداریم یا اگر برنمیداریم در عوض صادرات فرش دستباف را آزاد بگذاریم و در مقابل هرآنچه را که می‌‌خواهند واردات انجام دهند بدین معنا که یا تعهد ارضی را برداریم یا اگر این کار را نمی کنیم، ضمن آزاد گذاشتن صادرات فرش دستباف اجازه ورود هر کالایی حتی کالای لوکس مصرفی غیر ساخت داخل را بدهیم، که در ازای این اتفاق شاهد اشتغال زایی بالایی در سطح کشور خواهیم بود.

وی در مورد پیشنهاد دوم برای حل معضل صادرات فرش دستباف بیان کرد: پیشنهاد دیگر ما اصلاح دو ماده قانونی است که بارها گفته شده که ماده 65، 121، ماده 119 قانون گمرکی اصلاح شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود که در 2 سال گذشته این اقدامات صورت نگرفته و مهم‌ترین چالش فرش دستباف نکاتی است که گفته شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ادامه داد: این مشکل باید به دست دولت برطرف شود چرا که چالش‌های فرش دستباف تنها در سطح ملی مرتفع خواهد شد.



علی شهبازی مدیرعامل اتحادیه فرش روستا پیرامون مشکلات عدیده حوزه فرش دستباف گفت: باید به فرش به عنوان یک سرمایه ملی نگاه کرد اما این نگاه اصلا در دولت‌ها نبوده است، آنقدر در دولت‌ها به فرش بی توجه بودند که در بندهای تحریم اولین کالای غیر نفتی فرش‌های دست بافت قرار گرفته است، خارجی‌ها بهتر از ما فرش را شناختند چرا که تحریم فرش مساوی با فلج اقتصاد روستاها است و این کار موجب مهاجرت روستاییان به کلانشهرها می‌شود که مشکلات عدیده خود را به همراه دارد.

وی با بیان آنکه مدیریت کلان فرش آسیب جدی به این حوزه وارد آورده است، بیان کرد: سال 82 حوزه فرش را به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار کردند ودر آن زمان انتظار ما آن بود که حداقل معاونت برای این حوزه اختصاص یابد اما مرکز ملی فرش را راه‌اندازی کردند که هیچ جایگاه اجرایی در سازمان صمت ندارد.

مدیرعامل اتحادیه فرش روستا افزود: ما از مدیران استانی و از همگی راضی هستیم چرا که تلاش داشتند اما کاری از دستشان بر نمی‌آمد و هرچه شکایت داریم مربوط به کشور و مربوط به بالادستی‌ها است. خوشبختانه در دولت جدید اول فعالیتشان مطالبات خود را مطرح می‌کنیم، اکنون بار دیگر زمزمه تغییر ساختار را بعد از این همه اتفاق راه انداخته‌اند. انتقال حوزه فرش به سازمان میراث فرهنگی خطا است و چقدر می‌خواهیم آزمون خطرا انجام دهیم؟

صادرات تنها 25 درصد از مشکلات موجود در حوزه فرش دستباف است

وی با بیان آنکه ما می‌گوییم فرش یک مدیریت کلان کشوری در حد یک وزارت یا در حد یک سازمان مستقل برای آنکه بتوانیم حرف‌هایمان را منتقل کنیم، می‌خواهد گفت: ما خواستار یک مدیریت مستقر و مستقل در حوزه فرش هستیم، مسائل صادرات تنها 25 درصد از مشکلات فرش دستباف است.

شهبازی گفت: فرش از سه بخش پیش از تولید، عین تولید و بعد از تولید تشکیل می‌شود که صادرات تنها به بخش بعد از تولید مرتبط می‌شود، مابقی این مراحل از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. باید در جلسات بعدی مدیرکل‌ها حضور داشته باشند که مصوبات و ضمانت اجراها مطرح شود. ما در کشور تنها سه استان تأمین کننده چایی داریم که سازمان مستقر خود را دارد، چگونه فرشی را که حداقل 10 میلیون در آن اشتغالزایی ایجاد می‌شود به سازمان‌های مختلف وابسته می‌کنیم؟

تا 10 سال آینده آمار بافندگان فرش دستباف به صفر خواهد رسید

مسعود فضائلی مدیر شرکت سهامی فرش ایران، منطقه اصفهان اظهار داشت: در چند سال گذشته بیش از 100 نفر از فارغ التحصیلان رشته فرش را جذب کردیم، در سالهای نه چندان دور نخستین صادرات غیر نفتی کشور ما فرش بود که امروزاین جایگاه را از دست داده‌ایم. تمام مردم دنیا نیز یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند به ایران بیایند و ضمن گردشگری خریدی داشته باشند. منتهی تنها کالایی که می‌تواند اصالت فرهنگ و تمدن ما را بشناساند و راهگشا باشد فرش است.

وی گفت: از نظر کارآفرینی و اشتغال زایی این حوزه بالا و زود بازده است، با توجه به تفاهم نامه‌هایی که بین تأمین اجتماعی و دولت انجام شده بنا بر کوتاهی دولت برای پرداخت سهمش به این سازمان برای بیمه بافندگان سازمان تأمین اجتماعی از ادامه بیمه بافندگان خودداری می‌کند و طبق گفته بافندگان فرش با سابقه که چندین سال بیمه داشته‌اند، سازمان تأمین اجتماعی به دلایل خیلی ساده بیمه‌شان را قطع کرده است.

مدیر شرکت سهامی فرش ایران منطقه اصفهان با بیان آنکه حداقل امکاناتی که کشور می‌تواند در این حوزه ارائه دهد اما بی استفاده مانده، بیمه است، خاطر نشان کرد: میانگین سنی بافندگان ما 50 سال به بالا است و با این وضعیت که پیش می‌رویم در ده سال آینده تعداد بافندگان ما به صفر می‌رسد چرا که هیچ جایگزینی برای آن ایجاد نمی‌شود.


وی اظهار داشت: باید امکانات و تسهیلاتی را ایجاد کنیم که نسل جوان با رغبت کار را در این حوزه آغاز کند که ساده‌ترین آن بیمه است که حتی دانشگاهیان این حوزه نیز کار خود را در این زمینه آغاز نمی‌کنند.