نمایش فرشهایی با ۱۵۰ سال قدمت/ نمایشگاه «جای باش» افتتاح شد
در نمایشگاه «گرهبافتههای تاریخی تصویری» ۴۰ قالی و گلیم با قدمت ۵۰ تا ۱۵۰ سال در گالری صبا به نمایش در میآید.
به گزارش خبرگزاری فارس، نمایشگاه گرهبافتههای تاریخی تصویری در راستای برگزاری همایش «فرش، سنّت، هنر» در مؤسسه فرهنگیهنری صبا برپا میشود. این نمایشگاه شامل انواع گرهبافتهها (قالی و موارد محدودی گلیم) با موضوع تصویربافی است که برای نخستین بار بهصورت یکجا به نمایش گذاشته میشود.
این نمایشگاه شامل حدود ۴۰ اثر میشود که از مجموعهداران خصوصی تهیه شده است. همچنین، تصویری از یک گلیم مصور موجود در موزه فرش، و تصویر یک قالی ویژه موجود در موزه کاخ گلستان بهعنوان بزرگترین فرش تاریخی تصویری ایران نیز در این نمایشگاه خواهد بود که علیرضا قاسمخان، دبیر بخش «فرش در نگره فیلمسازان»، فیلم مستندی با عنوان «حکایت سفر تنهایی» از این اثر فاخر ساخته است.
این آثار قدمتی بین ۵۰ تا ۱۵۰ سال دارند و تصاویر تمامی این آثار در کتابی با عنوان «تصویربافی در فرش ایران»، توسط تورج ژوله در حال تهیه و نگارش است.
تورج ژوله، دبیر علمی همایش «فرش، سنّت، هنر»، درباره این آثار گفت: این نمایشگاه از حیث موضوع تصویربافی دارای اهمیت است، چراکه تصویربافی، بهرغم دیگر آثار مشابه، اثری منحصربهفرد است که ابتدا طرح اولیه روی کاغذ یا در ذهن بافنده طراحی میشود؛ به همین دلیل، بسیار متنوع است و جذابیت خاصی از نوع تفکر و باورهای بافنده در دوره و زمان خود دارد.
ژوله در اینباره توضیح داد: بعضی از طرحها بسیار ساده و ابتدایی است و بعضی هم با جزئیات بسیار دقیق طراحی و بافته شدهاند.
نمایشگاه گرهبافتههای تاریخی تصویری صبح روز دوشنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۰، همزمان با آیین افتتاح همایش «فرش، سنّت، هنر»، در مؤسسه فرهنگیهنری صبا گشایش مییابد و تا ۲۴ آذر ۱۴۰۰، میزبان علاقهمندان به این هنر فاخر ایرانی خواهد بود.
* نمایشگاه «جای باش» در گالری والی افتتاح شد
نمایشگاه انفرادی بهاره فریس آبادی با عنوان «جای باش»، عصر جمعه ۱۹ آذرماه با حضور چهرههایی همچون: سروش صحت و عالیه عطایی در گالری والی افتتاح شد.
فریس آبادی درباره «جای باش» گفت: این عبارت به معنای سرزمین و منزلگاه است. کارهای این مجموعه هم از اتودهای کوچکی شروع شد که در آنها سعی داشتم با ابزاری شبیه خاک به شکلی نزدیک به زخم برسم و خب نهایتاً خاک، زخم، شکلهایی برشخورده از مناظر طبیعی و حتی شهری و بعد کلاژ این تصاویر روی هم، نزدیکترین تصویر را برای مفهوم ذهنی من فراهم کردند.
بهاره فریسآبادی متولد اردیبهشت ۱۳۵۷ در تهران و فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه سورهی تهران است
مهد قالی جهان کجاست؟
هنر فرش بافی از جمله هنرهای ایرانی با سابقه بسیار در کشور ماست. در مناطق بسیاری از کشور ما، اقوام مختلفی به بافت فرش، قالی، گلیم و انواع مصنوعات بافتی مشغول هستند و علاوه بر به نمایش گذاشتن هنر والای بافندگی و خلق طرح های متفاوت در بافت آن، از این صنعت در حد قابل قبولی درآمد زایی و ثروت اندوزی نیز میکنند. هنر فرش بافی از جمله هنرهای ایرانی با سابقه بسیار زیاد در کشور ما است و ایران مهد قالی جهان شناخته میشود. در مناطق بسیاری از کشور ما، اقوام مختلفی به بافت فرش، قالی، گلیم و انواع مصنوعات بافتی مشغول هستند و علاوه بر به نمایش گذاشتن هنر والای بافندگی و خلق طرح های متفاوت در بافت آن، از این صنعت در حد قابل قبولی درآمد زایی و ثروت اندوزی نیز میکنند.
خلیج فارس: قومهای ایرانی که در این هنر تخصص و مهارت دارند بسیار گسترده هستند، اما از مهمترین مراکز فعال در زمینه تولید فرش و قالی و این هنر دیرینه میتوان به شهرهای اصفهان، کاشان، تبریز، مشهد و برخی شهرهای خراسان شمالی اشاره کرد.
مهد قالی جهان کجاست؟
ایران، مهد قالی جهان
به گزارش خلیج فارس؛ هنر فرش بافی ایران در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است و مردمان بسیاری در سراسر جهان، ایران را به عنوان مهد قالی جهان میشناسند. طرح و نقش فرشها و قالیهای ایرانی در جهان منحصر به فرد هستند و این امر در کنار کیفیت بالای بافت فرشها، عاملی کلیدی در در محبوبیت فرش و قالی ایرانی به شمار میآید.
این طرح و نقشهای زیبا هر کدام معرف بخشی از فرهنگ غنی مردمان سرزمین ما هستند. همچنین بافندههای ایرانی از جمله متخصصترین و حرفه ایترین افراد در این زمینه هستند که این خود موجب افزایش کیفیت بافت در فرشهای ایرانی است.
لازم به ذکر است با اینکه شهرهای بسیاری در مناطق مختلف کشور به بافت فرش شهره هستند، اما مهمترین مرکز بافت قالی و فرش در کشور ما شهر کاشان است که این صنعت بیشتر به صورت ماشینی در این شهر رواج دارد.
مهد قالی جهان کجاست؟
چرا فرش ایرانی محبوب است؟
امروزه محبوبیت و شهرت فرش و قالی ایرانی بر کسی پوشیده نیست و در بسیاری از نقاط جهان میتوانید ردپایی از این هنر ماندگار و اصیل دستان هنرمندان ایرانی را مشاهده کنید. هر انسان صاحب ذوق و قریحهای که شاهد طرح و نقشهای زیبا و پررنگ و لعاب این فرشها باشد بعید است که برای خرید یکی از آنها حتی برای استفاده زینتی ترغیب نشده باشد.
فرشهای ایرانی علاوه بر استفاده در کف تالارها و خانههای ما ایرانیان و مردمان بسیاری از سراسر دنیا برای والا شمردن این اثر هنری به صورت تابلو فرشهای زیبا نیز پرطرفدار بوده و مورد استفاده قرار میگیرند. طبق نظرات کارشناسان این حوزه تاریخ هنر فرش و بافندگی که مهد قالی جهان در قاره آسیا و کشورهای ایران و ترکستان بوده به پیش از میلاد مسیح بازمی گردد و سابقهای دیرینه دارد.
البته لازم به ذکر است که این صنعت در کشورهایی مانند ترکیه، افغانستان، اسپانیا، چین، مصر و چند کشور دیگر نیز زمانی رواج داشته است؛ اما این ایرانیان هستند که این هنر اصیل را به نام خود ثبت کرده اند و قالبافی به عنوان هنر خاص مردم ایران زمین شناخته میشود. همچنین نیاز به ذکر است کهنترین و قدیمیترین فرش دستباف موجود در جهان فرشی ایرانی به نام پازیریک است که طبق بررسیهای انجام شده در دوره هخامنشیان در مهد قالی جهان بافته شده است.
یکی از دلایلی که ایران را به عنوان مهد قالی جهان مطرح کرده است، طرح و نقش منحصر به فرد و چشم نواز آن است. رنگهایی که در فرش و قالیهای ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد بسیار متنوع و زنده بوده و همین عامل در ایجاد این شهرت بسیار مؤثر است.
در بسیاری مناطق ایران رنگهایی که برای بافت فرش مورد استفاده قرار میگیرد رنگهای طبیعی هستند و کیفیت بالایی دارند. این رنگها در نقشههای فرش و قالیهای ایرانی با هارمونی خاصی کنار یکدیگر قرار میگیرند که همین مورد منجر به چشم نواز شدن این طرح و نقشها و آرامش بخش بودن آنها میشود.
همچنین فرش ایرانی در ابعاد متفاوت و متنوعی بافته میشود که این مسئله دست خریداران را برای خرید این هنر نفیس باز میگذارد و محبوبیت آن را دوچندان میکند.
مهد قالی جهان کجاست؟
فرشهای مناطق مختلف ایران
فرشها در منطق مختلف کشور تمایزاتی در بافت با یکدیگر دارند و فرش هر شهر با شهر دیگر تفاوتها و شباهتهایی دارد. یکی از بیشترین موارد اختلافی که در فرش و قالیهای مناطق و شهرهای مختلف وجود دارد، نقشه و طرح و همچنین رنگهای استفاده شده در آن است، به صورتی که بسیاری از کارشناسان فرش میتوانند با دیدن طرح و نقشهی بافت منطقه و شهری که فرش یا قالی به آن تعلق دارد را تعیین کند.
همچنین برخی مناطق در نوع بافت و گره زنی فرش تفاوتهایی دارند و به این صورت میتوان بافتهای آنها را از یکدیگر تمییز داد. پشم مورد استفاده در بافت فرشها نیز گاهی با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال فرش و قالیهایی که در شهر تبریز و مناطق اطراف آن بافته میشوند تفاوتهای عمدهای با فرشهای بافته شده در مناطق دیگر کشور از جمله اصفهان و کرمان دارند.
بیشترین تمایز فرش بافت تبریز با مناطق دیگر در طرح نقشهی آن و متریال مورد استفاده در آن است. این تمایزات در اکثر موارد به دلیل وجود فرهنگهای متفاوت و شرایط اقلیمی و جغرافیایی مختلف در مناطق کشور ماست.
همچنین کارخانههای فرش بافی بسیاری در ایران وجود دارد که سال هاست به بافت فرش مشغول اند، بسیاری از این تولیدیها در شهر کاشان قرار دارند و از دیگر شهرهای سردمدار در بافت فرش ماشینی میتوان به شهرهای یزد، اصفهان و مشهد اشاره کرد. صادرات فرش ایران یکی از محلهای ارزآوری کشور است و رونق بسیاری دارد.
بافت فرش ماشینی در مهد قالی جهان ما از دهه ۴۰ سابقه دارد. در اوایل این صنعت مخالفتهای بسیاری با این مسئله انجام شد و افراد زیادی از آسیب دیدن هنر فرش و قالی دست باف ترس و هراس داشتند، اما پس از رونق گرفتن این صنعت که پایه گذاری آن در شهر کاشان (که اکنون به عنوان مهد قالی ایران و جهان شناخته میشود) بود و درامد زیادی که از این بخش ایجاد شد نظر سرمایه گذاران را به خود جلب نمود.
این مسئله روز به روز به افزایش تعداد کارخانهها و تولیدیهای فرش در کاشان و آران و بیدگل منجر شد و امروزه این دو شهر به عنوان قطب فرش ماشینی کشور شناخته میشوند.
جمع بندی
ایران یکی از مهمترین کشورهای جهان در صنعت فرش و قالی است که از آن به عنوان مهد قالی جهان یاد میشود و شهرها و مناطق بسیاری در کشور ما به این هنر اصیل میپردازند. کاشان را میتوان یکی از شهرهای مهم فرش بافی ایران در نظر گرفت. فرش ایرانی در بسیاری نقاط جهان شناخته شده است و محبوبیت بسیاری دارد.
خانه آذربایجانغربی اخبار استان ها
۳۰۰ میلیارد ریال وام خرید فرش دستباف در آذربایجانغربی پرداخت میشود
جواد وقاری روز چهارشنبه در دیدار با فرماندار تکاب افزود: امسال همچنین ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی نیز جهت رونق فرش دستباف به قالیبافان آذربایجانغربی پرداخت شدهاست. وی با بیان اینکه توسعه بیمه قالیبافی از مهمترین برنامههای سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجانغربی است ادامه داد: با هماهنگی که با مرکز […]
جواد وقاری روز چهارشنبه در دیدار با فرماندار تکاب افزود: امسال همچنین ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی نیز جهت رونق فرش دستباف به قالیبافان آذربایجانغربی پرداخت شدهاست.
وی با بیان اینکه توسعه بیمه قالیبافی از مهمترین برنامههای سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجانغربی است ادامه داد: با هماهنگی که با مرکز ملی فرش انجام شده بهزودی خدمات بیمه سلامت برای قالیبافان استان برقرار میشود که پوشش خدمات درمانی و سنوات شغلی نیز بهشمار میرود.
مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجانغربی اظهار داشت: همچنین سامانه اینترنتی فروش فرش دستباف آذربایجانغربی راهاندازی شده که هر فروشنده میتواند برای عرضه فرش دستباف خود در آن ثبتنام کند و خریداران نیز از این طریق محصول مورد نظر خود را تهیه نمایند که گام مهمی در رونق بازار فرش دستباف در دوران شیوع ویروس کرونا محسوب میشود.
وقاری بیان کرد: ثبت جهانی نشان فرش دستباف تکاب پس از هشت سال اتفاق مهمی در معرفی و ارتقای این هنرصنعت کهن منطقه است.
ثبت جهانی فرش دستباف تکاب رویداد بزرگی است
فرماندار تکاب نیز در این دیدار با اشاره به ثبت جهانی نشان فرش دستباف افشار گفت: فرش دستباف افشار تکاب یکی از ویژگیهای هویتی این شهرستان است از اینرو مراسم رونمایی از سند ثبت جهانی فرش افشار تکاب رویداد بزرگی به شمار میرود.
امیر ستودهفر با ابراز امیدواری از اینکه ثبت جهانی موجب رونق دوباره فرش دستباف افشار تکاب خواهد شد بیان کرد: با ثبت جهانی فرش دستباف افشار تکاب فرصتهای جدید شغلی در این زمینه ایجاد میشود.
فرماندار تکاب با بیان اینکه هنر- صنعت فرش دستباف از صنعت گردشگری این شهرستان جدا نیست بلکه مکمل زنجیره گردشگری به شمار میرود، اظهار داشت: تکاب شهری با محور گردشگری است و فرش دستباف می تواند برای رونق این بخش نیز موثر واقع شود.
۷۲ هزار نفر در بخش تولید فرش دستباف در آذربایجانغربی از جمله هشت هزار نفر در تکاب فعالیت می کنند و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار متر مربع انواع فرش دستباف در این استان تولید میشود.
فرش ریزماهی خوی در شمال آذربایجانغربی در سالهای گذشته به ثبت جهانی رسیده بود و اکنون نیز نشان فرش دستباف افشار تکاب موفق به دریافت گواهی ثبت جهانی براساس معاهده لیسبون شدهاست.