گذری در حجرههای فرشفروشی بازار کاشان/ نقشهایی که رج به رج در دل قالی جان میگیرند
فرش دستباف کاشان از چند صد سال پیش تا امروز از ارزشمندترین سرمایههای فرهنگی و هنری این شهر محسوب میشود؛ در این گزارش از ریشه و سرگذشت فرش کاشان گفتیم و به سراغ رئیس یکی از قدیمیهای بازار فرش رفتیم و درباره چند و چون این هنر اصیل با او به گفتوگو نشستیم.
خبرگزاری فارس اصفهان، فرش دستباف کاشان از چند صد سال پیش تا امروز از ارزشمندترین سرمایههای فرهنگی و هنری این شهر محسوب میشود؛ اگر به کاشان مسافرت کرده باشید یقینا بازار و تیمچه امینالدوله را دیدهاید که از زمان قاجار تا به امروز مرکز فروش فرشهای دستباف بوده است.
معماری بینظیر و حجرههای فرشفروشی آن و کاروانسراهای متعدد در گوشه گوشه بازار کاشان، حکایت از اصالت یک هنر دارد و آن هم هنر فرشبافی در شهر گل و گلاب کاشان است.
فراز و فرودهای تاریخ قالیبافی در کاشان
فرش کاشان در دورههای مختلف با فراز و فرودهای فراوانی روبرو بوده است، بعد از این اتفاقات و آسیبها، با تلاش قدیمیها دوباره قالیبافی در کاشان رونق میگیرد و از طرف دیگر به علت به کار افتادن واحدهای نساجی ماشینی تعدادی از بافندگان منسوجات این شهر را وادار به روی آوردن به قالیبافی کرد.
به تبع رشد هنر فرشبافی، فعالیتهای دیگری در این حوزه مانند رنگرزی، چلهکشی، رفوگری، حلاجی، ریسندگی و نقشهکشی هم رواج پیدا کرد.بازار کاشان تبدیل به مرکز تولید فرش شد و در معروفترین تیمچه آن یعنی تیمچه امینالدوله، نقاشها و تولیدکنندههای زیادی مشغول به کار بودند.
چلهکشی فرش جزو مراحل اولیه شروع کار بافنده است، در کاشان چلهکشی با نخ پنبهای انجام میشود، البته در چلهکشی فرشهای قدیمیتر، ابریشم به کار برده میشد.بدنه فرش با پشم بافته میشود، گاهی نیز ابریشم با پشم مخلوط میشود تا نقشه فرش جلوه بیشتری پیدا کند.
بافت نهایی فرش کاشان منسجم و محکم و در عین حال نرم است، رنگرزی در کاشان معمولاً با رنگزاهای گیاهی انجام میشود که ترکیب رنگ منحصر به فردی را به فرش میدهد، البته در فرشهای جدیدتر از رنگزاهای شیمیایی استفاده میشود که آن جذابیت رنگهای طبیعی را به دست نمیدهد.
ارتفاع «خاب» یا همان «بلندی پرز قالی» در قالی کاشان متوسط است، بافت آن بسیار ظریف و ریز بوده و به همین علت نقوش آن جلوه بهتری دارد.
به سراغ اصفهانیان رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان و از قدیمیهای بازار فرش میرویم و درباره چند و چون این هنر اصیل با او به گفتوگو مینشینم.
«ریشه» فرش کاشان
وی درباره قدمت فرشبافی میگوید: قدمت فرش کاشان به صفویان و زمان حمله مغول هم میرسد، فرشی در موزه آلبرت لندن است که ۵۰۰ سال قدمت دارد و بافت کاشان است اما در ۷۰-۸۰ سال اخیر تولید فرش کاشان در طایفههای مختلف رونق گرفت.
اصفهانیان اضافه میکند: برای مثال طایفه فرشچیها، اصفهانیانها، عطاییها، طباطباییها و بروجردیها بودند که امروزه از این طایفه دیگر هیچ کس در کار تولید فرش نیست و آن برندهای فرش کاشانی رو به زوال رفت، بنده در خانواده اصفهانیان آخرین بازمانده هستم که کار تولید فرش دستباف را انجام میدهم.
نقشهایی که رج به رج در دل فرش جان میگیرند
رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان درباره نقشهکشی میپرسم و میخواهم درباره نقشه و طرحی که استفاده میکند، برایم تعریف کند، میگوید: بعضی از نقشههایی که استفاده میکنم بالای ۱۰۰ سال قدمت داشته و دیگر کسی در بازار آن را ندارد، بیشتر فرشهایی که تولید میکنم انحصاری برای خودم است و رنگ آمیزی این طرحها را هم من خودم انجام میدهم، چون شخص نقاش هیچ تصوری از نقشه ۱۰۰ سال پیش و سبک رنگآمیزی آن در ذهنش ندارد و تمامی نقطهگذاریها و رنگ آمیزیها را خودم انتخاب میکنم، ولی طرح اصلی آن قدیمی است و امروزه کپی آن طرح را میبافند.
اسم نقطهگذاری برای من که اهل کاشانم جالب آمد، بلافاصله سوال میکنم نقطهگذاری چیست و او هم اینطور میگوید: در رنگآمیزی نقشه روی کاغذ، نقاطی که دور طرح و گلها گذاشته میشود، این رنگها را من انتخاب میکنم و یک سبک مشخص برای خودم دارم.
اصفهانیان معتقد است طرحهای جدیدی که در فرش دستباف کاشان دیده میشود اصیل نیست.
بحثمان داغ میشود و از اصفهانیان درباره طرح و نقشههای مختلف فرش کاشان میپرسم، میگوید: نقطه لچک ترنج، افشان شاه عباسی، بته جقه، گلدانی، افشان ترنج دار، حاج غلامی و حاج خانمی است.
از طرح «حاج غلامی» تا «حاج خانمی» در فرش کاشان
باز دوباره تا اسم طرح حاج خانمی را بر زبان میآورد برایم جالب میشود که دربارهاش سوال کنم، توضیح میدهد: طرح حاج خانمی تشکیل شده از طرح گلهای اشرفی است که به صورت شمارهای کنار هم قرار میگیرند.
اصفهانیان ویژگیهای منحصر به فرد فرش کاشان را بیان میکند و ادامه میدهد: در منطقه مرکزی ایران که کاشان هم جزو آن به حساب میرود، از گره فارسیباف استفاده میشود اما در مناطق شمال شرقی از گره ترکیباف استفاده میشود، گره فارسیباف فرش کاشان هم تفاوتهایی دارد.
رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان اضافه میکند: اگر شما پشت فرشهای کاشان را نگاه کنید، کاملا حالت مربعهای یک در یک را دارد و منظم است، این به خاطر انتخاب دقیق تار و پودی است که تولیدکنندههای کاشانی انجام میدهند، جنس فرشهای کاشان اکثرا از پشم و کرک است؛ پشم خوب دوام بهتری دارد، ولی کرک زیبایی و جلای بهتری به فرش میدهد.
وی درباره رنگرزی طبیعی و مصنوعی میگوید: رنگرزی که من برای فرشها انجام میدهم طبیعی است و خودم به جریان رنگرزی نظارت میکنم و بعد از رنگ شدن، نخها را میبریم قهرود و در یک چشمهای به اسم شاه چشمه میشوریم، آب چشمه اکسیژن بیشتری دارد و کیفیت رنگ را تغییر میدهد.
رئیس اتحادیه فرش دستباف کاشان در توضیح این سوال که بافت فرش با رنگ طبیعی چه فرقی میکند، گفت: فرش با رنگ طبیعی جلای بهتری دارد و هرچه پا بخورد در عین اینکه کهنه شده، به مرور قشنگتر میشود، مثلا رنگ سرمهای مصنوعی به مرور بور میشود و زیباییاش را از دست میدهد اما رنگ طبیعی اینطور نیست.
دختر 6 ساله ای که قالی می بافد
یسنا اوکاتی دختر ۶ ساله زابلی است که به طر عجیبی قالی می بافد، او با مهارت و سرعت فوق العاده ای می تواد در یک چشم بهم زدن نخ های دار قالی را در جای مخصوص قرار دهد.
به گزارش اوشیدا؛ سیستان و بلوچستان به عنوان جوان ترین استان کشور در سال های اخیر نخبگان بسیاری در سطح کشور و جهان معرفی کرده است که این نشان از استعداد و هوش بالای افراد در این استان دارد.
سیستان و بلوچستان نه تنها در زمینه های علمی توانسته است نخبگان بسیاری پرورش دهد بلکه ورزشکاران این استان نیز حرف های بسیاری برای گفتن دارند.
پرورش استعداد در این استان در حالی رخ می دهد که افراد با کمترین امکانات مواجه هستند و یادگیری آنها بر اساس استعداد ذاتی و هوش برتر آنها است.
اما این استعداد ها عمدتا در مناطق روستایی و حاشیه نشین شکوفا می شود در همین رابطه نیز خبرنگار ما به یکی از محله های حاشیه نشین زابل رفته است تا یکی از استعداد های برتر این شهر را معرفی کند.
یسنا اوکاتی دختر ۶ ساله زابلی است که به طر عجیبی قالی می بافد، او با مهارت و سرعت فوق العاده ای می تواد در یک چشم بهم زدن نخ های دار قالی را در جای مخصوص قرار دهد.
مادر یسنا که بیشتر از ۲۵ سال سابقه قالی بافی دارد نیز هنوز نتوانسته است با سرعتی که او قالی می بافد کار کند، یسنا بی شک یکی از استعداد های این هنر اصیل و قدیمی است که می تواند آینده ای درخشان داشته باشد.
سرعت قالی بافی یسنا همانند حرفه ای هاست
آقای اوکاتی پدر یسنا در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: او از ابتدا پای قالی بافتن مادرش می نشست و همواره مشتاقانه به دست های مادرش چشم می دوخت که چگونه نخ های قالی را از روی نقشه ببافد.
وی افزود: بدون اینکه حتی یک بار هم سوالی از مادرش پرسیده باشد خودش این حرفه را یاد گرفته و با علاقه زیادی پای دار قالی می نشیند و با مادرش همکاری می کند.
اوکاتی همچنین گفت: این در حالی است که او تازه وارد کلاس اول دبستان شده در حالی که ۶ سال دارد و در مدرسه نیز معلمان از هوش و استعداد یسنا شگفت زده شده اند.
پدر یسنا در پاسخ به این سوال که وضعیت درسی او چطور است می گوید آنقدر خوب است که ما نمی توانیم توضیح دهیم و باید با خود معلم یسنا این موضوع را بپرسید.
وی همچنین ادامه داد: یسنا هم اکنون در حال بافتن یکی از سخت ترین طرح های قالی زابلی است که حتی بسیاری از بزرگتر ها هم در بافتن آن اشتباه می کنند.
اوکاتی خاطرنشان کرد: این اولین قالی است که یسنا شروع به بافتن کرده و اگر خودش بخواهد می گذاریم تا یک فرش دست بافت با طرح دلخواهی که خودش انتخاب خواهد کرد ببافد تا به عنوان یادگاری آن را نگه داریم.
پدر یسنا گفت: اینکه دخترم در این سن می تواند قالی به این سختی را به تنهایی ببافد نشان از هوش بالای او دارد و گرنه قالی بافتن یکی از هنرهایی است که نیاز به ماه ها آموزش دارد که حتی بسیاری از افراد هم نمی توانند در مدت زمان کمی یاد بگیرند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: مادرش هم چون به این هنر علاقه دارد و بیشتر از ۲۵ سال سابقه کار دارد به تازگی شروع به قالی بافتن کرده وگرنه چند ماهی است که دست به دار قالی نزده و اینطور نبوده که یسنا بتواند هر روز قالی بافتن تماشا کند.
اوکاتی افزود: در مدت زمان محدودی فقط با دیدن مادرش توانسته این هنر را یادبگیرد و همانند کسانی که ۳۰ سال در این کار مهارت دارند قالی می بافد.
وی همچینین گفت: یسنا در همه زمینه های استعداد خاصی دارد و قطعا در آینده به هر حرفه و هنری که علاقه نشان دهد از او حمایت خواهیم کرد و او را در این زمینه تنها نخواهیم گذاشت.