قالیشویی فارسی

ارائه خدمات قالیشویی در تهران

قالیشویی فارسی

ارائه خدمات قالیشویی در تهران

روایت قالی‌بافی که رج به رج آرزوهایش را می‌بافد

روایت قالی‌بافی که رج به رج آرزوهایش را می‌بافد


قالیشویی امامت


گروه استان‌ها- زنان و مردان قالی‌باف گاهی با تاسیس یک کارگاه کوچک آموزش قالی‌بافی، سعی در گسترش این هنر و صنعت دارند که ربابه خوشهنجار یکی از این کارآفرینان موفق سمنانی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، یافتن شغلی مناسب برای کسب درآمد و امرار معاش همواره یکی از دغدغه‌هایی است که اکثر افراد جامعه با آن مواجه می شوند.


حال در میان این برخی افراد هستند کسانی که نه تنها دغدغه ایجاد شغلی برای خود هستند، بلکه از آن مهم‌تر تلاش می‌کند با هنر، استعداد، توانمندی و پشتکارشان گرهی از مشکلات دیگر افراد نیز باز کنند، همچون بانوی پرتلاش و کارآفرین سمنانی به نام "ربابه خوشهنجار" که عهدش را با خدا بسته تا یاریش کند برای دستگیری از دیگر بانوان نیازمند به کار.


ربابه خوشهنجار حدود 30 سال است مشغول کار قالی بافی و گلیم بافی است، او می گوید: علاقه زیادی به این هنر دارم و از همان ابتدا با توکل بر خدا و با این امید که بتوانم هنرم را به دیگران آموزش دهم و به این واسطه به آنها کمکی کرده باشم، قدم در این راه گذاشتم.


او که عهدش را با خدا اینگونه بسته است"هنرم بعد از مرگم هنرم باشد" می گوید: خدا را شکر می‌کنم که تا امروز به بانوان بسیار زیادی اعم از نیازمند و بی نیاز شامل بانوان خانه‌دار، زنان بدسرپرست، بی‌سرپرست و آنها که به لحاظ مالی ضعیف هستم و به عبارتی نیاز به یادگیری قالی‌بافی و گلیم‌بافی داشته اند تا امرار معاش کنند و زندگی شان را بچرخانند، این هنر را آموزش داده‌ام.


این بانوی پرتلاش کارآفرین که مجوز فنی و حرفه‌ای دارد و با ارگان‌های مختلف همچون صنعت و معدن و بسیج و کمیته امداد و بهزیستی و میراث فرهنگی قرارداد دارد و مشغول همکاری با این ارگان‌ها برای ارائه خدمات هر چه بهتر به بانوان علاقه‌مند به هنر قالی بافی در شهر و دیارش است، اظهار می‌کند: تا کنون با آموزش‌هایی که به بانوان داده‌ام توانسته‌ام بیش از 500 نفر را بیمه کنم.


خوشهنجار اضافه می کند: بانوان و کارآموزانم پس از فراگیری قالی بافی و گلیم‌بافی آزمون می‌دهند، مدرکشان را می‌گیرند و تحت پوشش بیمه مشاغل خانگی قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه قالی بافی جزو مشاغل سخت محسوب می شود، اکنون تعدادی از این بیمه شدگان بازنشسته شده‌اند و همین که به من تماس می‌گیرند و می‌گویند در هنگام نماز خواندن دعایت می‌کنیم که این نان را بر سفره مان گذاشتی برایم کافی است.


وی خاطرنشان می‌کند: سه کارگاه قالی بافی در حال حاضر دارم که یکی از آنها به نام کارگاه عشایری روستایی در خیرآباد است و مسئولان استانی و شهرستانی اعم از بسیج، دهیار خیرآباد، فرماندار سمنان، صنعت و معدن، کار و رفاه اجتماعی از آن سرکشی کرده‌اند و حمایت‌ها و کمک‌هایی را نیز داشته‌اند.


این بانوی پرتلاش با همان لهجه شیرین سمنانی می‌گوید: بعضی از بانوانی را که دستشان تنگ است و قادر به تهیه لوازم و تجهیزات اولیه قالی بافی را ندارند، برایشن خودم دار قالی را آماده می‌کنم، چله کشی می‌کنم، با نخ و همه وسایل مورد نیاز به آنها تحویل می‌دهم، آنها بافت قالی را انجام می‌دهم پس از اتمام کار هزینه بافت را به آنها می‌دهم و بافته‌ها را تحویل می‌گیرم.


خوشهنجار که قلب مهربانش و شور دستگیری به دیگران را می‌توان در کلامش یافت عنوان می‌کند: بنده هدفم این است که بیشتر به بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست و یا آنهایی که تحت نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی هستند، قالی‌بافی را آموزش دهم، آموزش به این بانوان نیز به این صورت است که آنها رایگان آموزش می‌بینند، شهریه شان را این نهادها به من می‌دهند.


وی از عضویتش از 35 سال قبل در بسیج می‌گوید و اضافه می‌کند: فعالیت در بسیج را دوست دارم و هدفم این است که خداوند متعال از من و کارم راضی باشد و هدفم از همان ابتدا صرفا کار کردن و کسب درآمد برای خودم نبوده است؛ دوست دارم هر جا هستم و هر کاری که می کنم به دیگران خدمتی کرده باشم.


این بانوی پرتلاش و کارآفرین نمونه سمنانی یک خواسته نیز از مسئولان استان و شهرستانش دارد و آن این است که جایی را به صورت متمرکز در اختیارش قرار دهند.


او می‌گوید: چندین سال است پیگیر این موضوع هستم و درخواستم را بارها با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در میان گذاشتم اما هنوز به نتیجه ای نرسیده‌ایم، اگر یک کارگاه داشته باشم که بتوانم کارگاه خیرآباد و سمنان و یک کارگاه دیگرم را که همگی کوچک هستند به صورت متمرکز در یک جا مستقر کنم مسلم است که می توانم به بانوان بیشتری قالی بافی و گلیم بافی را به بهترین وجه ممکن آموزش دهم و زمینه خودکفایی آنها را فراهم کنم.


وی از جمله افرادی بوده است که کرونا نیز سبب تعطیلی کار و بارش نشده است و می‌گوید: با وجود شیوع کرونا اما کارگاه‌های قالی بافی که دارم را تعطیل نکردم.


این بانوی پرتلاش و خستگی‌ناپذیر که امسال چهارمین سالی است که به صورت پیاپی تعاونی قالی بافی‌اش در استان برتر می‌شود و حالا او یک بانوی کارآفرین نمونه است، از صحبت‌هایش می‌توان این برداشت را کرد که برای کمک به افراد نیازمند نباید حتما حمایت از نوع مالی باشد، میت وان به آنها کاری را آموزش داد تا او برای همیشه بی نیاز از کمک به دیگر افراد باشد و این بانو در حقیقت به جای ماهی دادن به دیگران ماهیگیری را آموزش داده است

بافندگان ستادبازسازی عتبات عالیات استان خراسان جنوبی بیمه می‎شوند

بافندگان ستادبازسازی عتبات عالیات استان خراسان جنوبی بیمه می‎شوند


قالیشویی نیروهوایی

بافندگان فرش حوزه ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهرستانهای استان خراسان جنوبی بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان وعشایر می شوند.


روستا


به گزارش روابط عمومی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از خراسان جنوبی ، درپی توافقات صورت گرفته صندوق بیمه اجتماعی و ستاد عتبات عالیات استان خراسان جنوبی به منظور تحت پوشش قرار دادن بافندگان فرش حوزه عتبات عالیات و توسعه تعمیم و گسترش پوشش بیمه اجتماعی در بین فرش‌بافان جلساتی برگزار گردید.


این جلسات با حضور علیرضا اسدی مدیرصندوق بیمه اجتماعی، کارشناسان و کارگزاران و سرهنگ محمدی رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و همکاران ایشان با حضور جمعی از فرش‌بافان برگزار شد درخصوص راهکارههای مختلف خدمت به فرش‌بافان بحث و گفت‌وگو شد.


اسدی ضمن تشریح شرایط، قوانین و مقررات صندوق با بیان اینکه بیمه اجتماعی یکی از مباحث ضروری و مورد نظر است که در گذشته مغفول مانده و نیاز به گسترش دارد، افزود: با توجه به ظریفت مشاغل خانگی و صنایع دستی استان که همگی جزء جمعیت مشمول استان محسوب می شوند فرصت مناسبی فراهم است تا افراد فاقد بیمه اجتماعی بخصوص بافندگان فرش طرف ستاد بازسازی تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته و آینده خویش و خانواده خود را تضمین کنند.



در ادامه رئیس ستاد عتبات عالیات استان ضمن تشکر از خدمات ارزنده صندوق گفت: بعد از ارتباط و آشنایی با مجموعه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، به این مهم پی بردیم که این صندوق اقشار با دهک‌های پایین درآمدی را تحت پوشش قرار می دهد تا بتوانند در آینده از مزایای بیمه برخودار شوند.


سرهنگ محمدی ادامه داد: به‌ همین دلیل و با توجه به اینکه همه بافندگان فرش در سطح شهرها و روستاهای استان بصورت رایگان با ستاد همکاری می نمایند ما قصد داریم بمنظور جبران قسمتی از خدمات خداپسندانه این بافندگان عزیز با مشارکت در پرداخت قسمتی از حق بیمه سهم بیمه شده تمام عزیزان بافنده که شرایط لازم را داشته باشند که جمعیتی حدود 1200 نفری می‌شوند را در سطح استان تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر قرار دهیم.


وی ادامه داد: برهمین اساس نیاز است همکاران صندوق جلسات توجیهی را این عزیزان در سطح شهرستانهای استان برگزار و اولین جلسه با حضور مدیریت استان در شهرستان طبس و بخش عشق آباد طبس با حضور سرپرستان کارگاهها برگزار شد.


فرش؛ هنر پر گره دستان ایرانی

فرش؛ هنر پر گره دستان ایرانی


قالیشویی مدائن


انواع مختلف هنر از جمله نقاشی، شعر، معماری و موسیقی تاریخچه طولانی در میان ایرانیان دارد؛ از طرفی خلاقیت مردم این سرزمین در نشان دادن هنر خود به شکل های متفاوتی بروز پیدا کرده است که صنعت فرش جلوه ای از آن است.

باشگاه ورزشی بانوان شهرک غرب

به گزارش خبرنگار ایمنا، از آنجایی که فرش نمی‌تواند مانند اجسام سفالی و یا فلزی در گذر تاریخ دوام بیاورد و دستخوش زوال طبیعت می‌شود، یافتن مستندات تاریخی فرش در ایران کار چندان ساده‌ای نیست. تا چند دهه پیش، جهان مبدا و خاستگاه فرش را آسیای مرکزی می‌دانست؛ اما با کشف فرش معروف «پازیریک» که قدیمی‌ترین قالی یافت شده در جهان محسوب می‌شود، ورق به سوی ایران بازگشت. چرا که قالی پازیریک دارای نقش‌های اصیل هخامنشی بود و در مدفن یکی از پادشاهان سکایی در فاصله ۸۰ کیلومتری کشور مغولستان یافت شد.





البته قالی پازیریک دومین سند اثبات ایرانی بودن خاستگاه فرش است. حدود ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش، تاریخ نگار مطرح یونانی به نام «گزنفون»، در کتابی به نام «سیرت کوروش»، به طور دقیق درباره بستر نرمی که ایرانیان در زیر خویش می‌گستردند صحبت کرده بود؛ در واقع آنچه او به آن اشاره کرده همان فرش ایرانی است.


اوج شکوفایی هنر قالیبافی ایرانی را می‌توان به دوره بعد از صفویان نسبت داد. سلسله صفویان که احیاگر بسیاری از هنرهای ایرانی بودند، هنر فرش ایرانی را نیز به اوج رساندند. بسیاری از شاهکارهای ایرانی در حوزه فرش که امروزه در موزه‌های مختلف ایران و جهان نگهداری می‌شود، مربوط به دوره صفویان و پس از آن است. فرش دستباف ابریشمی ایرانی امروزه از گران‌قیمت‌ترین و ارزشمندترین قالی‌های موجود در جهان است که شهرت و اعتباری بسیار بالایی دارد.


طرح‌های فرش ایرانی بیش از هر چیز معطوف به طبیعت است. در نقوش ایرانی می‌توان ترکیبی از زیباترین گل‌ها و حیوانات را یافت؛ همچنین زندگی انسان در طبیعت را نیز می‌توان از میان این نقش و نگار زیبا دریافت. بارزترین ویژگی فرش دستباف ایرانی جنس الیاف، نوع گره و رنگ و طرح خاص آن است. از آنجایی که تولید فرش به شکل سنتی زمان بر است و هیچ ماشین آلاتی در تولید آن دخالت ندارد، می‌توان آن را نوعی صنایع دستی دانست. در واقع اگر هنر فرش را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که با موضوعی اقتصادی – فرهنگی مواجه هستیم.


مرتضی کیانزاد، عضو شورای عالی هنر نقوش سنتی اصفهان با اشاره به تجاری شدن صنعت فرش، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اگر پشت هر کار هنری ارزش اقتصادی و بازار تقاضا نباشد، رشد آن هنر به صفر می‌رسد. اکثر آثار هنری دنیا به دلیل اینکه سرمایه دارانی عاشق آنها شده اند، رشد پیدا کرده است. برای نمونه فرش ما در زمان شاه عباس صفوی به دوران اوج خود رسید، چرا که پادشاه ایران از این هنر حمایت می کرده و فرش اصیل ایرانی را به عنوان هدایا به شاهزادگان کشورهایی چون لهستان و عثمانی هدیه می‌دادند. به دلیل این حمایت‌ها بود که فرش ایرانی روز به روز ترقی کرد و در جهان شناخته شد.


وی می‌افزاید: ممکن است نگاه اقتصادی به صنعت فرش وجود داشته باشد، اما در حال حاضر فرش ایرانی از نظر هنری حرف اول جهان را می‌زند. به همین دلیل است که دنیا برای آن ارزش قائل است و هزینه می‌کند.


فرش دستبافت ایرانی فقط در پنج درصد خانه‌ها یافت می‌شود

این طراح فرش در پاسخ به اینکه شرایط اقتصادی کشور تا چه حد توانسته به صنعت فرش آسیب برساند، تصریح می‌کند: مردم در وهله اول به فکر امرار معاش خود هستند. وقتی اقتصاد با مشکل مواجه است، خرید لوازم تزئینی خانه در اولویت آخر هزینه‌های آنان قرار می‌گیرد. در شرایط اقتصادی فعلی فرش دستبافت فقط در پنج درصد از خانه‌ها یافت می‌شود و این موضوع باعث افول هنر فرش ایران می‌شود.


کیانزاد اضافه می‌کند: فرش دستبافت ایرانی به هیچ وجه جایگاه خود را از دست نداده است. اما وقتی می‌توان فرش ارزان‌تری را جایگزین مشابه گران‌تر آن کرد ترجیحاً دنبال ارزان‌تر می‌رویم. از نظر من کسی که به دنبال هنر می‌گردد به هیچ عنوان حاضر نمی‌شود به دنبال فرش ماشینی برود. در هیچ زمانی جنبه هنری فدای جنبه اقتصادی نشده است، اما اگر وضعیت اقتصاد بهبود یابد روز به روز به اعتبار و ارزش هنر در ایران افزوده می‌شود.


وی ادامه می‌دهد: کشورهایی چون بنگلادش، هندوستان، پاکستان و افغانستان نیز فرش می‌بافند، اما هنوز هم ارزش هنری فرش ایران از نظر زیبایی، برند، جنس و مرغوبیت رتبه یک دنیا است. در واقع از زمان صفویه تا به حال هیچ گاه فرش کشور دیگر مقام اول پیدا نکرده است.


این طراح فرش درباره حضور طراحان جوان به این حوزه، اظهار می‌کند: اگر هنرمندان جوان طراحی فرش زیر نظر اساتید خبره این حوزه فعالیت کنند و در چهارچوب تکنیک‌ها و طرح‌های کلاسیک قدیمی، نوآوری‌هایی داشته باشند، می‌توانند موفقیت‌هایی را به ارمغان بیاورند. اما اگر کسی طرح جدید با ترکیب رنگ‌های عجیب بدون ساختار درست را طراحی کند و ادعای نوین بودن طرح خود را داشته باشد باعث رکود بازار و ریشخندهای تلخ می‌شود. درواقع هر هنر یا صنعتی زمانی موفق است که بتواند چهارچوب‌های فرهنگی، جغرافیایی و آداب و سنن کشور خود را حفظ کند.


روزی می‌رسد که باید با چراغ دنبال فرش ایرانی بگردیم

کیانزاد می‌گوید: دانشجویان رشته فرش صرفاً برای گرفتن مدرک پا به این رشته گذاشته اند. با توجه به تجربه‌ای که در زمینه تدریس فرش در دانشگاه دارم، می دانم که وقتی کسی دانشگاه قبول نمی‌شد می‌گفتند می‌توانی رشته فرش دانشگاه هنر مدرک بگیری. برای مثال از ۲۰ دانشجو رشته فرش دو نفر از آنان به طور نسبی به این رشته علاقه دارند. از طرفی زمانی که دانشجویان علاقمند وارد بازار کار می‌شوند و اوضاع را آنالیز می‌کنند، سرد می‌شوند. اکثر دانشجویانی که در مقطع کارشناسی فرش فارغ التحصیل می‌شوند یا کار ندارند یا به کارهای غیر مرتبطی مشغول هستند.


وی با اشاره به اینکه جوانان باید پا به عرصه فرش ایرانی بگذارند، خاطر نشان کرد: بسیاری از جوانان به سمت بافت فرش نمی آیند و فعالیت در این حوزه را عیب می‌دانند. بیشتر بافندگان نیز بالای ۵۰ سال سن دارند و یکی یکی از گود خارج می‌شوند. اگر بهترین قالیبافان در روز حدود ۷ یا ۸ ساعت قالی ببافند در ماه حتی نمی‌توانند به درآمد سه میلیون تومان برسند. با این مشکلات، فرش ایران از لحاظ میزان تولید روز به روز رو به افول می‌رود و اگر اینگونه پیش برود روزی می‌رسد که باید با چراغ دنبال فرش ایرانی و بافنده خوب بگردیم.


این هنرمند درباره بیمه بافندگان فرش، تصریح می‌کند: بسیاری از بافندگان فرش با وجود اینکه چندین سال هزینه بیمه خود را پرداخت کرده اند، اما به دلیل بیماری یا نداشتن توان اقتصادی به بافت فرش ادامه نداده اند، دیگر بیمه نمی‌شوند. بیمه نشدن هنرمندان یکی از مشکلاتی است که دامن گیر هنر ما شده است. قرار بوده تمهیداتی از طرف دولت و اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستبافت صورت بگیرد، اما متأسفانه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. این مساله ظلم به قالیبافان قدیمی است.

انواع فرش های فانتزی و مدرن و کاربرد هرکدام از آن ها

انواع فرش های فانتزی و مدرن و کاربرد هرکدام از آن ها

قالیشویی مجیدیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب

انواع فرش های فانتزی و مدرن و کاربرد هرکدام از آن ها


انواع مختلف فرش زیبایی خاصی به دکوراسیون داخلی منزل میبخشد، که یکی از این فرش ها , فرش فانتزی است, در تولید فرش مدرن معمولا از رنگ های شاد و براق استفاده می شود تا جلوه و جذابیت این فرش ها در دکوراسیون داخلی منزل بیشتر باشد البته فرش های فانتزی ای هم هست که دارای رنگ های خنثی باشند، اما اکثرا در تولید فرش مدرن رنگ هایی مانند قرمز، زرد و سرخابی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. در فرش مدرن امروزی بیشتر از اشکالی مانند مربع، مستطیل و الگوهای چینشی متفاوت از ترکیب این دو بیشتر به چشم می خورد. فرش مدرن مانند فرش سنتی ایرانی دارای طرح و نقش مشخصی نیست و معمولا برای خانه هایی با سبک دکوراسیون مدرن و معاصر مورد استفاده قرار می گیرد.


چیدمان و دکوراسیون فضای منزل و یا کار شما به هر سبک و سیاقی که باشد، به­طور حتم با وجود داشتن فرش و زیر انداز مناسب، بسیار زیباتر و دلنشین­تر خواهد شد. انتخاب رنگ و طرح مناسب فرش یکی از اصول مهم در طراحی دکوراسیون است. انواع و اقسام فرش­های دستبافت و ماشینی کلاسیک که در بازار موجود است، دست خریدار را برای انتخاب فرش دلخواه خود باز گذاشته است. فرش­های فانتزی جزو آن دسته از فرش­هایی هستند که به­ سبب وجود طرح­های مدرن و رنگ­های شاد به­کار رفته در آن­ها، زیبایی خاصی به فضا می­دهند و از این جهت طرفداران زیادی پیدا کرده­اند. اما باید توجه داشت که استفاده از فرش فانتزی در دکوراسیون منازل و محیط­های کاری باید با اصولی همراه باشد، تا تاثیر مطلوب­تری بر فضای اطراف بگذارد. بنابراین، در این مطلب، سعی کرده­ایم تا شما را بیشتر با تاثیر کاربرد مناسب فرش فانتزی در دکوراسیون آشنا کنیم.


انواع فرش های فانتزی و مدرن و کاربرد هرکدام از آن ها


کاربرد انواع فرش فانتزی در دکوراسیون


فرش­های فانتزی انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای اسم خاصی هستند. با شناخت آن­ها بهتر می­توان فرشی متناسب با فضای مورد نظر انتخاب کرد.فرش­های شگی همان فرش­های پرز بلند هستند. استفاده از این فرش­های فانتزی در دکوراسیون مکان­هایی که دارای رفت و آمد کمتری باشند، مناسب­تر است. چرا که ممکن است به­ مرور زمان پرزهای بلند آن بر اثر پا خوردن حالت خوابیده و افتاده پیدا کند. از طرفی شستشوی آنها نیز مشکل است. از آنجاییکه پرزهای بلند این فرش گرد و غبار را در خود نگه می­دارد، استفاده از این فرش­های فانتزی در دکوراسیون اتاق کودک به­دلیل امکان بروز آلرژی نیز توصیه نمی­شود.


انواع فرش فانتزی موجود در بازار ایران :


فرش فانتزی اتاق خواب


فرش شگی


فرش ورساچه


فرش ترک


گلیم


فرش چهل تکه


فرش فانتزی 3 بعدی


فرش فرانسوی


گبه ( سبک عشایری )


فرش کهنه نما

با این 4 مرحله ساده، لکه واکس کفش را از فرش خود پاک کنید

با این 4 مرحله ساده، لکه واکس کفش را از فرش خود پاک کنید

خبر فارسی

قالیشویی فدک

اگرچه واکس زدن کفش ها یک روش شگفت انگیز برای براق و نو کردن کفش های شماست.

پلتفرم تبلیغات ویدیویی طاووس


نمایندگی برندهای لمینت

اما زمانی که مقداری از آن بر روی فرش شما می ریزد می تواند یک لکه چسبناک و بسیار وحشتناک ایجاد کند که ذرات ریز آن هر لحظه پخش شده و لکه دیگری ایجاد می کنند!


واکس کفش از موادی تشکیل می شود که حتی تمیز کردن هر کدام از آن ها به تنهایی نیز کار بسیار دشواری است، چه برسد به آنکه با هم ترکیب شوند! موم، سقز، لاونولین، صمغ و رنگ های مختلف از جمله مواد تشکیل دهنده واکس کفش هستند که می توانند چالش بسیار بزرگی را برای فرش شما ایجاد کنند.


از بین بردن رنگ مشکی یا قهوه ای واکس کفش از روی فرش کار دشواری به نظر می رسد اما خوشبختانه چندین روش درمانی ساده وجود دارد که می تواند به خوبی این لکه را از روی فرش شما برطرف کند.


1. مقدار اضافی واکس کفش را از روی فرش بردارید

اگر یک تکه واکس کفش روی فرش ریخته اید، خبر خوب این است که هنوز زمان برای برداشتن هر چه بیشتر آن از روی فرش دارید.


اولین قدم برای حذف موفقیت آمیز واکس کفش از فرش این است که یک چاقوی کره خوری یا یک شی صاف یا حتی یک قاشق بردارید و مقدار اضافی واکس را از فرش پاک کنید.


دقت کنید که با حرکات ملایم این کار را انجام می دهید و از فشار دادن عمیق خودداری کنید. چراکه فشار دادن لکه باعث عمیق تر شدن آن می شود.


هنگام پاک کردن واکس، پس از هر بار برداشتن آن از روی فرش، چاقو یا شی خود را تمیز کنید تا مازاد آن مجددا بر روی فرش مالیده نشود.


همچنین مراقب باشید هنگام برداشتن مواد از روی فرش، پودرهای ریز و یا واکس های شل شده بر روی نقطه دیگری نیفتد.


2. لکه را پاک کنید

بعد از اینکه تا حد امکان واکس کفش را برداشتید، یک پارچه نرم یا سفید رنگ یا دسمال کاغذی برداشته و محل مورد نظر را به دقت پاک کنید.


از فشار دادن محکم و یا مالیدن (مالش دادن) لکه خودداری کنید، زیرا ممکن است محصول، عمیق تر وارد الیاف فرش شود.


پاک کردن را از قسمت های خارجی لکه به سمت داخل ادامه دهید تا از گسترش آن جلوگیری کنید.


لکه را به آرامی پاک کنید و مراقب باشید که پس از هر بار جذب مواد روی پارچه، از قسمت های تمیز پارچه استفاده کنید.


اگرچه هر دو مرحله 1 و 2 برای از بین بردن مقدار قابل توجهی واکس کفش از فرش بسیار مفید است اما برای از بین بردن کامل لکه کافی نیست. برای این کار ، باید لکه را به کمک موادی تمیز کنید. اگر به دنبال اجتناب از به کارگیری شوینده های شیمیایی فرش هستید، می توانید از مواد طبیعی استفاده کنید. همچنین می توانید جهت استفاده از خدمات قالیشویی دهکده المپیک روی این لینک کلیک کنید.



3. مایع ظرفشویی

استفاده از مایع ظرفشویی موثرترین و راحت ترین روش برای درمان لکه واکس کفش از فرش است. دقت کنید از مایعی استفاده کنید که فاقد سفیدکننده باشد. همچنین از مایع ماشین ظرفشویی استفاده نکنید.


1. 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با 2 فنجان آب گرم در یک ظرف یا یک بطری اسپری مخلوط کنید.


2. مقدار کمی از محلول را روی ناحیه ای که لکه ایجاد شده بریزید.


3. سپس یک پارچه نرم و سفید بردارید و به آرامی لکه را تمیز کنید.


4. در صورت لزوم روند را تکرار کنید.


5. پس از اتمام مراحل و پاک شدن لکه، یک پارچه یا اسفنج مرطوب بردارید و محل را شستشو دهید.


این روش به تنهایی می تواند برای از بین بردن لکه واکس کفش موثر باشد. اما اگر متوجه شدید که بخشی از لکه هنوز باقی مانده است.


4. سرکه سفید

یکی دیگر از روش های طبیعی برای مقابله با لکه واکس کفش از فرش استفاده از سرکه سفید است. سرکه سفید دارای خواص عالی و طبیعی ضد لک است. این ماده طبیعی هم لکه را برطرف می کند و هم آن را روشن می کند. بنابراین یک گزینه عالی برای لکه های تیره مانند لاک کفش مشکی و قهوه ای می باشد.


1. ¼ فنجان سرکه سفید را با ¼ فنجان آب گرم در یک بطری اسپری مخلوط کنید.


2. مقدار کمی از محلول را روی ناحیه لکه بمالید.


3. اجازه دهید 15 تا 30 دقیقه بماند.


4. یک پارچه یا حوله سفید بردارید و لکه را تمیز کنید.


5. در صورت نیاز روند را تکرار کنید.


6. پس از پاک شدن لکه، به کمک یک دستمال یا اسفنج مرطوب، محل را کاملا آبکشی کنید تا به مرور زمان خاک و میکروب ها را جذب نکند و یا باعث تغییر رنگ فرش شما نشود.


اگر می خواهید محلول قوی تری تهیه کنید، می توانید ¼ فنجان سرکه سفید، 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و 2 فنجان آب گرم را ترکیب کرده و فرآیند ذکر شده در بالا را تکرار کنید.