قالیشویی فارسی

ارائه خدمات قالیشویی در تهران

قالیشویی فارسی

ارائه خدمات قالیشویی در تهران

روزهای سخت قالی‌بافان املشی پای‌ دار قالی


روزهای سخت قالی‌بافان املشی پای‌ دار قالی



ایسنا/گیلان بافنده فرش دست‌باف شهرستان املش گفت: گرانی مواد اولیه، نبود تسهیلات کافی موجب شده است که قالی بافان املشی به سختی بتوانند پای دار قالی بمانند.



فاطمه سلیمان زاده از بافندگان فرش دست باف در املش در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه ۲۰ سال سابقه فرش بافی دارد، گفت: کاهش قدرت خرید مردم باعث شده ما هم برخی از فرش‌های بافته شده را نتوانیم بفروشیم.


وی افزود: کرونا نه تنها بر فروش فرش دست باف تاثیر گذاشته است بلکه به دلیل رعایت فاصله گذاری‌ها مجبور هستیم، تولید را از کارگاه‌های فرش‌بافی به خانه ها ببریم و این امر بر تولید فرش نیز اثر گذاشته است.


سلیمان‌زاده با اشاره به گران شدن مواد اولیه بافت فرش خاطرنشان کرد: بافندگانی را می شناسم که اخیرا بافت فرش را کم کرده‌اند زیرا قادر به خرید و تامین مواد اولیه برای فرش نیستند.


وی تصریح کرد: باید حمایت‌های بیمه‌ای از قالی‌بافان دوباره قوت بگیرد، در غیر اینصورت افراد جدید رغبتی برای ورود به این عرصه نخواهند داشت.


این بافنده فرش با اشاره به اینکه بیمه قالی بافی موجب می‌شد که زنان و دختران روستایی برای فعالیت در عرصه قالی بافی مشتاق باشند، ادامه داد: قالی بافی کاری سخت است و ممکن است در مدت زمان بسیار طولانی برای بافت فرش دست و گردن قالی بافان آسیب ببیند و اگر بیمه نداشته باشند دچار مشکل خواهند شد.



وی اظهار کرد: بافندگانی که علیرغم مشکلات پای دارهای قالی مانده‌اند به فرش بافی عشق دارند و باید با اختصاص تسهیلات کم بهره کمک شود تا این افراد بتوانند همچنان به فعالیت‌شان ادامه دهند.


به گفته سلیمان زاده برای افزایش تولید فرش دست‌باف در املش، نیروی کافی وجود دارد و اگر حمایت هایی نظیر بیمه، تسهیلات و برگزاری نمایشگاه ها قوت بگیرد، شاهد افزایش میزان تولید فرش در این شهرستان خواهیم بود.



وی برگزاری نمایشگاه‌ها را برای بهبود رونق فروش فرش دست باف ضرروی دانست و گفت: در فضای مجازی چندان در فروش فرش دست‌باف موفق نبوده‌ایم و هنوز بازارهای سنتی برای فروش فرش دست باف نتیجه موفق‌تری دارد.


هرچه از فرش ایرانی کپی شود باز هم از افتخاراتش کم نمی‌شود


یک کارشناس فرش دستباف عنوان کرد
هرچه از فرش ایرانی کپی شود باز هم از افتخاراتش کم نمی‌شود



یک کارشناس فرش دستباف می‌گوید: قالی کالایی کاملا عجین شده با طبیعت است و برگشت آن به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌رساند و حالا همه کارشناسان استاندارد به دنیال همین هستند.

به گزارش ایسنا، عبدالله بهرامی ـ کارشناس فرش دستباف ـ درباره فرش دستباف ایرانی گفت: هنر و فرهنگ هر کشور به اصلش برمی گردد و فرش دستباف ایران هنر و فرهنگ و تمدن را یک جا در خود جای داده است. قدمت فرش دستباف ایرانی به تخته فرشی که در منطقه پازیریک پیدا شده و سه هزار سال قدمت دارد برمی‌گردد و در دوره صفویه به اوج خودش رسیده است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد فرش جهان را ایران تولید و صادر می کند تصریح کرد: کیفیت بیشتر در موقعیت‌های تجاری کاربرد دارد اما مفاهیم عام هم دارد مثل کیفیت هوا و آب اما بیشتر با معیارهای استانداردهای جهانی در دنیا و در ایران هم با ایزوهای ۹۰۰۱، ۱۰۰۲ و ۱۰۰۴ می سنجند و بهای یک کالا را مشخص می کنند کیفیت فرش ایرانی همه استانداردهای لازم را در بحث ماندگاری زیبایی و سرمایه‌گذاری دارد. همه مواردی که کارشناسان استاندارد در سال‌های گذشته تصویب کرده‌اند، در فرشی که ایرانیان سه هزار سال پیش تولید کرده‌اند به چشم می‌خورد.

کارشناس فرش دستباف ایرانی که مهمان برنامه «صبح پارسی» بود، افزود: از زمانی که فرش موضوع تجاری پیدا کرد تا سال ۹۷ در دنیا برتر بودیم اما بعد به خاطر تحریم‌هایی که صادرات این کالا را برای ما محدود کرد، اول بودیم. حالا هرچند صادرات کم شده اما هنوز هم اول هستیم چرا که هیچ کشوری از بین رقبای ما چنین گنجینه متنوعی از طرح و رنگ و همچنین اساتید برجسته را ندارند.

بهرامی ادامه داد: قالی کالایی کاملا عجین شده با طبیعت است و برگشت آن به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌رساند و حالا همه کارشناسان استاندارد به دنیال همین هستند. خانه هایی که فرش دستباف دارند اعضای آن هیچ وقت ترک نمی‌زنند چون الکتریسیته ساکن ندارد. فرش های ماشینی به خاطر الکتریسیته ساکن باعث آلرژی، آسم و ترک پا می شود.

وی اظهار کرد: برخی کشورها از ما کپی می کنند. چون این سابقه و تنوع طرح و نقش را ندارند دست به کپی کردن طرح های ما می زنند و ما چون نتوانسته ایم این طرح و نقش ها را به ثبت جهانی برسانیم دست رقبا در کپی برداری از ما باز است. اما تولید فرش آن ها با فرش ما در نوع بافت و کیفیت بسیار متفاوت است.

این کارشناس فرش دستباف عنوان کرد: مرکز ملی فرش اقدامات خوبی را در این راستا انجام داده است اما نیاز است این فعالیت ها گسترده تر شود. هرچقدر از فرش ایرانی کپی برداری شود باز هم چیزی از افتخارات این فرش کم نمی‌شود چون هیچکس نمی‌تواند نمونه ای کاملا مشابه و به کیفیت فرش ایرانی را تولید کند. تمام کشورهایی که فرش های رقبای ما را می خرند باز هم می گویند فرش ایرانی چیز دیگری است. هرچه فرش بیشتر بماند بهتر ارزش می یابد.


برنامه صبحگاهی «صبح پارسی» از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت و ابراهیم ارجمندی بر روی آنتن شبکه جام جم می رود. آلاء خامه یار و آرش رضوانی مجریان این قسمت از برنامه «صبح پارسی» بودند.


روایتی از مشکلات قالی‌بافان در کویر/ گره کور تولید فرش دستباف در خراسان‌جنوبی


روایتی از مشکلات قالی‌بافان در کویر/ گره کور تولید فرش دستباف در خراسان‌جنوبی



گروه استان‌ها- فرش دستباف خراسان جنوبی که سال‌هاست با این دیار خو گرفته، مدتی است رج به رج آن با اتفاقات تلخی از قبیل کرونا، صادرات کم و از دست‌دادن مشتری‌هایش همراه شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، دیگر دار قالی آهنگ زندگی نمی‌نوازد و تار و پود عشق را زمزمه نمی‌کند، دو سال از وعده دولت برای بیمه قالیبافان می‌گذرد هر چند این وعده هر سال تمدید می‌شود اما هنوز هیچ آماری به تعداد بیمه شدگان این صنعت در استان افزوده نشده است.

از سویی دیگر صادرات کم فروغ فرش مانند خوره‌ای در حال نابودی تار و پود این صنعت است و روزی‌اش را از گره زدن به دست می‌آورد و از قضای روزگار هر طوری گره در کارش می‌افتد و آن گره‌ها زوری محکم می‌شوند که هیچ دست گره گشایی را یارای گشودنش نیست.

آری هنر سرانگشتان مردمان کویرنشین که روزگاری شهره جهان بود و در قالب نقش‌هایی از جنس ریزه ماهی تا لچک ترنج و خشتی بافته می‌شد و چشمان خارج‌نشینان را به خود خیره می‌کرد حالا چندان روزگار خوشی را پشت سر نمی‌گذارد.

تا چند سال پیش در بسیاری از خانه‌ها و به ویژه در روستاها زنان و مردان در کنار هم بافنده بودند و گره بر گره می‌زدند. روی دار قالی گل‌ها جوانه می‌زد و غنچه‌ها گشوده می‌شد و بهار به خانه می‌آمد.

زمانی این هنر در اوج بود و بیشتر مردمان روستانشین در خراسان جنوبی و حتی در برخی نقاط شهری استان در کنار کشاورزی و دامداری به تولید فرش مشغول بودند و حتی در برخی از خانواده‌ها راه امرار معاش مردم فرش بافی بود.

هر چند تحریم‌ها در چند سال اخیر گره مشکلاتشان را کورتر کرده بود اما کرونا که آمد حال و روزشان دگرگون‌تر شد و حال به نوعی این هنر با تنفس مصنوعی زنده مانده است.

این روزها هنر دست مردان و زنان این دیار رنگ و لعاب فراموشی گرفته است و گره‌های فرش برایشان گره گشایی نمی‌کند در حالی که این هنر در دهه‌های 70 و 80 آوازه جهانی داشت و برند مود و قهستان هم ثبت جهانی شد.

اکنون تولید با کاهش تقاضا مواجه است و پرداخت نشدن سهم بیمه از سوی دولت مشکلات زیادی را در این روزهای کرونایی بردوش هنرمندان فرش دستباف گذاشته است.

شرایط پیش رو درحالی رقم خورده است که از طرح‌های متولیان در زمینه ایجاد بازار فرش دستباف خراسان جنوبی سال‌ها می‌گذرد اما هنوز پیاده نشده است.

قالی‌بافی منطقه مانند گذشته شور و حالی ندارد

یک بافنده فرش به خبرنگار ما گفت: بازار این فرش همچنان کساد است و چندان معامله‌ای انجام نمی‌شود و بافندگان در انتظار رونق دوباره خرید و فروش یکی از بهترین هنرهای دستی مردان و زنان این دیار هستند.

وی گفت: روزها یکی پس از دیگری سپری می‌شود و قالی‌بافی منطقه مانند گذشته شور و حالی ندارد و آن چه از دارها باقی مانده است کفاف گذران زندگی را نمی‌دهد و ما مجبوریم در این شرایط با هر قیمتی که دلال بگوید فرش را به او بفروشیم.

دغدغه افزایش تولید در روزهای رکود بازار

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان خراسان جنوبی هم یکی از علل افزایش تولید فرش دستباف در استان را شیوع کرونا دانست و افزود: بر اثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار در زمینه تولید فرش فعال شدند هر چند افزایش تولید فرش در وضعیت رکود بازار فروش، دغدغه بزرگی است چرا که تولید بسیار بالاتر از مصرف و صادرات است و این ها به ضرر بافنده محسوب می‌شود.

محمد حسن کامیابی مسک تحریم‌ها را در نبود ارزآوری فرش عاملی موثر دانست و اظهار داشت: تحریم‌ها سبب شده است تا فرش دیگر کشورها از جمله هند و پاکستان جایگزین فرش کشور ما در بازارهای جهانی شود و دولت باید بازارهای خارجی جدیدی را برای عرضه فرش شناسایی کند تا فروش آن رونق بگیرد.

وی گفت: در خراسان جنوبی طراح فرش نداریم و بافندگان همچون قدیم ذهنی می‌بافند و فقط 10 درصد تولید فرش منطقه به روز است و به دلیل خشکسالی و کاهش کسب و کار‌های کشاورزی و دامداری و همچنین نبود صنعت بزرگ و اشتغال زایی در خراسان جنوبی، تقریبا در همه روستا‌های خراسان جنوبی، دار‌های قالی وجود دارد و ما در هر متراژی که بازار طلبد کند، توان تولید را داریم فقط باید با آموزش و سامان دهی بافندگان فرش را روز به روز تخصصی تر کنیم و بازار فروش و صادراتش را نیز رونق ببخشیم.

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان خراسان جنوبی با بیان این که سال گذشته 190 هزار متر مربع فرش دست باف در استان تولید شد گفت: بر اثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار و در زمینه تولید فرش فعال شدند.

کامیابی مسک بیان کرد: آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نرسیده و سال قبل حدود 30 تا 35 درصد فرش تولیدی استان صادر شده و بقیه آن در داخل کشور به فروش رفته یا روی دست تجار، واسطه‌ها و بافنده باقی مانده است و به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در 50 سال اخیر قرار دارد و تحریم‌ها نیز در نبود ارزآوری فرش بسیار تاثیرگذار بوده و باعث شده است که فرش دیگر کشورهای منطقه جایگزین فرش کشورما در بازارهای جهانی شود.

وی با اشاره به این که در مجموع با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند و در خراسان جنوبی بیش از 50 هزار بافنده تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت فعالیت می‌کنند که هم اکنون کمتر از چهار هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

رئیس اتحادیه فزش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون بازار فرش خوبی نداریم گفت: هنگامی که تحریم نبود بازار فرش خوب بود و در کشورهای مختلف سلیقه یابی انجام می‌شد اما بعد از تحریم به دلیل مدیریت ضعیف مرکز ملی فرش کاری در زمینه بهبود بازار انجام نشد.

کامیابی مسک با بیان اینکه در کشور میزان تولید فرش با توجه به نیاز بازار کاهش داشته است اما در خراسان جنوبی به دلیل نبود شغل و خشکسالی و کرونا تولید کاهش پبدا نکرده است افزود: برخی از بافندگان افزایش قیمت فرش را خوب می‌دانند ولی به نسبت افزایش هزینه‌ها توجهی نمی‌کنند که به نسبت قیمت دلار چه افتی داشته است.

کمتر از 8 درصد بافندگان بیمه هستند

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با اشاره به فعالیت 50 هزار بافنده فرش در خراسان جنوبی گفت: متأسفانه حدود 93 درصد بافندگان فرش دستباف در خراسان‌ جنوبی بیمه نیستند و کمتر از 8 درصد بیمه شده‌اند که دلیل تأمین اجتماعی برای بیمه نکردن فرش‌بافان پرداخت نکردن سهم دولت است چرا که 20 درصد از حداقل حقوق را دولت و 7 درصد حداقل حقوق را بافنده پرداخت می‌کند.




وی اظهار کرد: سهم پرداختی دولت برای بیمه بافندگان فرش باید در بودجه سالیانه دیده شود و مجلس آن را تصویب کند ولی در بودجه این موضوع دیده نمی‌شود و نمایندگان مجلس نیز رسیدگی نمی‌کنند و پیگیری‌های زیادی از طریق ریاست جمهوری، وزارت کار و وزارت صمت به صورت کشوری و سازمان صمت و استانداری در استان داشته‌ایم و آنها نیز نامه نگاری‌هایی با وزارت داشته‌اند که همه بی نتیجه بوده است و سهم پرداختی دولت برای بیمه بافندگان فرش باید در بودجه سالیانه دیده شود و مجلس آن را تصویب کند ولی در بودجه این موضوع دیده نمی‌شود و نمایندگان مجلس نیز رسیدگی نمی‌کنند.
وی ادامه داد: در بسیاری از روستاهای مرزی به دلیل خشکسالی تنها محل درآمد فقط فرش بافی است، که اگر به این شیوه ادامه پیدا کند شاهد خالی شدن این مناطق مهم امنیتی خواهیم بود و مشکلات و عوارض سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حاشیه نشینی به همراه خواهد داشت.

بازار فروش خوبی نداریم

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌ جنوبی به اهمیت بازار فروش در تولید اشاره کرد و گفت: اکنون بازار فروش خوبی نداریم و تا زمانی که بازار فروش وجود نداشته باشد تولید هم معنایی ندارد و وظیفه مهیا کردن بازار فروش بر عهده مرکز ملی فرش است.

کامیابی مسک بیان کرد: زمانی که تحریم نبودیم بازار فروش خوب بود و در کشورهای مختلف سلیقه‌یابی انجام می‌شد ولی بعد از تحریم به دلیل مدیریت ضعیف مرکز ملی فرش کاری در زمینه بهبود وضعیت بازار انجام نشد.



وی با اشاره به حضور دلالان در بازار فرش اظهار کرد: واسطه اگر منصف باشد خیلی هم خوب است ولی مشکل اینجا است که برخی افراد سودجو از وضعیت و نیاز بافنده استفاده و با مبالغ کم فرش را خریداری می‌کنند و در کشور میزان تولید با توجه به نیاز بازار کاهش داشته است ولی در خراسان جنوبی به دلیل نبود شغل و خشکسالی‌ها این اتفاق نیفتاده است.

دار قالی با بیکاری گره‌خورده است| فرش گرانی زیر پای تولید کنندگان

بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛
دار قالی با بیکاری گره‌خورده است| فرش گرانی زیر پای تولید کنندگان



مشهد- در روستاهای خراسان رضوی کمتر خانه‌ای می‌توان یافت که در آن دار قالی برپا نباشد اما حالا مدتی است که دار قالی به دلیل رکود در کمتر خانه‌ای برپا می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوی یکی از مناطق مهم تولید فرش در ایران است که تعداد بسیار زیاد کارگاه‌های فرش، گویای اهمیت و گستردگی تولید این محصول در این منطقه هستند.

به‌طورکلی در خراسان بیشتر از ۲۰۰ هزار کارگاه قالی‌بافی با بیشتر از ۴۰۰ هزار بافنده مشغول فعالیت هستند که حالا چند سالی است که کرونا، تحریم و کاهش صادرات فرش این رقم‌ها را نزولی کرده است.گفته می‌شود که فرش «پازیریک» قدیمی‌ترین فرش جهان در منطقه خراسان بافته‌شده است و همین مسئله به‌خوبی نشان‌دهنده قدمت و سابقه طولانی قالیبافی در این منطقه است.

سرزمین خراسان از شرایط آب و هوایی خاصی برخوردار است و وجود مراتع وسیع در این منطقه موجب گستردگی مراکز پرورش دام شده است به همین دلیل پشم استفاده‌شده در بافت فرش دستبافت خراسان از نوع مرغوب و باکیفیت است و لذا انتخاب پشم مرغوب در بافت گره را می‌توان ویژگی فرش خراسان دانست.

قالی‌هایی که آب رفت
در روستاهای تربت‌حیدریه و به‌ویژه شهرستان کاشمر می‌توان بیشترین دارهای قالی را یافت و لذا قریب به‌اتفاق دختران و مادرانشان و حتی پسرها باکار قالی‌بافی آشنا هستند و گره بر تاروپود قالی نه‌تنها گره از معیشت زندگی آن‌ها بازکرده بلکه در نقش‌آفرینی هویت آن‌ها در جهان تأثیرگذار است.

دار قالی با بیکاری گره‌خورده است | فرش گرانی زیر پای تولید کنندگان

متأسفانه در طی چند سال گذشته به دلیل کاهش صادرات قالی و هم‌چنین شیوع کرونا بازار فرش دست‌بافت در خراسان رضوی رو به افول گذاشته است و بسیاری از جوانانی که تا دیروز پای این دارهای قالی هنر خود را به رخ می‌کشیدند حالا کوله‌بار هجرت به سمت شهرهای بزرگ مانند مشهد بستند تا بتوانند نانی برای خود دست‌وپا کنند.

حسین باقری یکی از همین بافنده‌های فرش دست‌بافت در تربیت حیدریه به ما می‌گوید: مشکلات فروش فرش به دوران کرونا منحصر نمی‌شود بلکه بیش از ۱۰ سال است که تحریم‌ها بر فروش این محصول سایه انداخته است.

وی اظهارمی کند: متأسفانه دستمزد بافندگی قادر به تأمین هزینه بافنده‌ها نیست و لذا بسیاری از آن‌ها به‌ویژه جوانان رغبتی برای نشستن پای دار قالی ندارند.

این بافنده فرش به ما می‌گوید: پس این‌همه سال گره زدن بر تاروپود فرش هنوز بسیاری از این افراد بیمه ندارند و لذا نمی‌توانند به این شغل دلگرم باشند.

وی بابیان اینکه دیگر بافت فرش‌های بزرگ صرفه اقتصادی ندارد و تا نقد شدن آن زمان بسیاری باید تلف کرد می‌افزاید: در حال حاضر اقبال فروش با تابلو فرش‌هاست لذا بسیاری از بافندگان ترجیح می‌دهند تا تابلو فرش تولید کنند زیرا زمان بافت آن و هم‌چنین مواد به‌کاررفته باقیمت کمتری همراه بوده و در عوض به دلیل ارزان‌تر تمام شدن نسبت به یک فرش ۱۲ متری مشتری بیشتری در داخل و خارج دارد.

دستمزدهای ناچیز
این بافنده و طراح فرش به ما می‌گوید: متأسفانه مسئولان در تربیت و آموزش جوانان برای حفظ این هنر سنتی و ملی تلاش منسجم و سازمان‌یافته‌ای را در دستور کار قرار ندادند برای همین در حال حاضر تنها افراد مسن و قدیمی پای دارهای قالی مشغول کار هستند.

باقری در خصوص این نقیصه می‌گوید: دستمزد یک بافنده فرش روزانه از ۵۰ هزار تومان تجاوز نمی‌کند این در حالی است که به همین فرد در مزارع برداشت محصول روزی ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و یا در مشاغلی مانند بنایی روزانه ۲۵۰ هزار تومان مزد می‌گیرند.

این بافنده قدیمی می‌افزاید : طبیعی است با این تفاوت دستمزدها مردان تمایلی برای گره زدن بردار قالی ندارند و فعلاً بافنده‌ها به دخترهای بسیار جوان و یا خانم‌های میان‌سال منحصر شده است.

باقری اذعان می‌کند: تا پیش‌ازاین بسیاری از خانواده‌ها تمام مواد اولیه نخ و پشم را با سرمایه خودشان برای بافت قالی هزینه می‌کردند اما به دلیل افزایش هزینه‌ها در حال حاضر برای بسیاری از آن‌ها خرید مواد اولیه و یا تهیه ابریشم امکان‌پذیر نیست و ازآنجاکه خواب سرمایه به دلیل نبود مشتری زیاد است لذا کمتر خانواده‌ای یافت می‌شود که دست به این ریسک بزند.

بی‌رغبتی تولیدکنندگان
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار با تائید ریشه های بی رغبتی در بین بافندگان در خصوص علل آن به ما می گوید: یکی از دلایل کاهش صادرات فرش که در حال حاضر موج آن به روستاها رسیده است همین تحریم‌های اقتصادی است.

مهدی کلالی بابیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین خریداران فرش ایران تا پیش‌ از این ایلات متحده امریکا بوده است به ما می‌گوید: نبود روابط تجاری با آمریکا فروش فرش دست‌بافت را کاهش داده است.

دار قالی با بیکاری گره‌خورده است | فرش گرانی زیر پای تولید کنندگان

وی اذعان می‌کند: البته این موضوع به این معنا نیست که دیگر هیچ فرشی به این کشور صادر نمی‌شود و یا توسط آمریکایی‌ها خریداری نمی‌شود بلکه آن‌ها هم چنان مشتاق خریداری فرش‌های ایرانی هستند اما به دلیل نبود روابط مستقیم اقتصادی و تجاری این خرید را از طریق واسطه‌ها و دلالان در بازار انجام می‌دهند.

کلالی با اشاره به این موضوع که باوجود کاهش صادرات اما ارزش صادرات فرش دستباف خراسان رضوی به دلیل افزایش قیمت دلار روند رو به رشد داشته است بیان می‌کند: همین موضوع موجب افزایش میزان صادرات این محصول از خراسان رضوی شده است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه مشتریان فرش دست‌بافت ایرانی در سراسر دنیا وجود داشته و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز از دست بافته‌ای ایرانی استقبال خوبی دارند می‌افزاید: بیش از ۵۰ درصد محصولات تولیدی استان خراسان که از تنوع سبک بافت نیز برخوردار هست با صادرات در بازارهای خارجی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس؛ لبنان و سایر کشورها صادر می‌شود.

کلالی با اشاره به مشکلات داخلی مانند گران شدن مواد اولیه مانند رنگ و نخ و هم‌چنین افزایش دستمزدها بر روی تولید تأثیر داشته است اضافه می‌کند: در حوزه خارجی هم عوامل بسیاری مانند تغییر نرخ ارز، تحریم‌ها و نحوه مبادلات ارزی موانعی برای بازرگانان ایجاد کرده و فروش این محصول را کاهش داده است.

وی به آمادگی این سازمان برای حمایت بافندگان و تولیدکنندگان برای ایجاد کارگاه‌های قالیبافی اشاره داشته و می‌گوید: بااین‌وجود به دلیل نبود همخوانی درآمدها و هزینه‌ها لذا بسیاری از بافنده‌ها رغبت لازم برای انجام این کار را ندارند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌افزاید: شرایط نقدینگی تولیدکنندگان و از طرفی زمان‌بر بودن دوره تولید و مشکلات تورمی رغبت چندانی برای تولید ایجاد نمی‌کند.

وی افزایش صادرات و دستیابی به بازارهای جهانی را اصلی راهکار برای رونق بخشیدن به این هنر دانسته و می‌افزاید: درصورتی‌که بتوان بازارهای خارجی را رونق بخشید و میزان صادرات فرش را افزایش داد لذا می‌توان در ساماندهی و بهبود وضعیت تولیدکنندگان و بافندگان فرش نیز امیدوار تر گام برداشت.

کلالی عنوان می‌کند: به هر ترتیب شیوع کرونا هم در این رکود بی‌تأثیر نبوده است و این موضوع نه‌تنها در داخل بلکه در خارج از کشور هم برای تمامی مشاغل مشکل‌ساز شده است.

فعالیت ۵۳ هزار فرشباف در زنجان/ فرش زنجان راهی نمایشگاه فرش در آلمان می‌شود

مدیر اداره فرش سازمان صمت استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

فعالیت ۵۳ هزار فرشباف در زنجان/ فرش زنجان راهی نمایشگاه فرش در آلمان می‌شود


قالیشویی

مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان آمار دقیقی از فرشبافان در دست نیست، گفت: حدود ۵۳ هزار نفر در استان زنجان به این حرفه مشغول اند.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به پایانه صادراتی فرش دستبافت زنجان، اظهار کرد: متولی پایانه صادراتی فرش زنجان سازمان توسعه تجارت است و تا به امروز با نام پایانه صادراتی، فرش زنجان در نمایشگاه ها به نمایش گذاشته شده است.


وی با بیان اینکه فرش‌های استان زنجان در نمایشگاه سلیمانیه اربیل عراق با نام پایانه صادراتی زنجان به نمایش گذاشته شد، ابراز کرد: در آذر ماه نیز نمایشگاهی در خارج از کشور برای نمایش و فروش فرش‌های زنجان برگزار می شود و اگر شرایط کرونایی مانع برگزاری نمایشگاه‌ها در خارج از کشور نباشد و حمایت‌های دولتی شکل گیرد در کشور آلمان فرش‌های زنجان در نمایشگاهی عرضه می‌شود.


مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه آمار فرشبافان را نمی‌توان به صورت دقیق احصا کرد، تصریح کرد: به دو دلیل پراکندگی این صنف در کل استان و حضور فرشبافان فصلی نمی‌توان آمار دقیق فرشبافان را احصا کرد.


وی با بیان اینکه حدود 53 هزار نفر فرشبافی را بلد و در این حرفه فعالیت دارند، عنوان کرد: از این تعداد هنرمند 33 هزار نفر به صورت مداوم به کار تولید فرش مشغول هستند.


جعفری با بیان اینکه در استان زنجان فرشبافان به سه دسته فرشبافان نیمه وقت، فصلی ودائمی تقسیم بندی می شوند، ادامه داد: 20 هزار نفر در استان زنجان به صورت فصلی به حرفه فرش بافی مشغول هستند.


سمپاشی منازل


وی با بیان اینکه حدود ده سال است که در استان زنجان هیچ صادر کننده فرشی وجود ندارد، ابراز کرد: در حال حاضر بیش از 11 تولید کننده در حوزه تولید فرش‌های صادراتی در زنجان فعالیت دارند.